האם כדאי לי ללכת אחורה בכדי להתקדם

כל החיים אנחנו שומעים את המשפט המדרבן האומר כי מי שאינו הולך קדימה, הולך אחורה, ומאידך, נדמה לי שהבמאי הרוסי קונסטנטין סטניסלבסקי היה זה שאמר כי אין תפקידים קטנים – יש רק שחקנים קטנים. ובכל זאת, לאורך כל החיים התעסוקתיים שלנו אנחנו ניצבים, לא פעם, בפני הדילמה האם לקחת תפקיד שנראה, לכאורה, כקטן על מידותינו, תפקיד שנראה כירידת מדרגה מהתפקידים הקודמים שלנו.

מה זה, בעצם, תפקיד "קטן"?

בואו נתחיל מהשורה התחתונה – הגדרת תפקיד כ"קטן" או כ"גדול", במרבית המקרים, אינה עניין רציונאלי, אלא עניין אמוציונאלי לגמרי, כלומר, אגו – זה כל הסיפור. ואגו, במיוחד בתחום העסקי, עשוי להיות חרב פיפיות – מצד אחד הוא ידחוף אתכם קדימה, יניע אתכם לבצע פרויקטים עצומים, אבל, מצד שני, הוא גם עלול להכניס אתכם למשחקים ולדחוף אתכם בעל כורחכם לפינות ו"להעלות" אתכם על עצים שבלעדיו – לא הייתם פוגשים בהם…

אם כן, ירידה כזו, הליכה כזו אחורה, צריכה להיבחן על פי אמות מידה רציונאליות ולא אמוציונאליות. אז שימו את האגו שלכם לרגע בצד, ובואו נדבר על המקרים בהם כן כדאי לכם לקבל תפקיד, שלכאורה, נראה כנחות מהתפקידים הבכירים הקודמים שאותם מילאתם.

מתי ירידה לצורך עליה תהווה את הצעד הנכון מבחינת הקריירה שלכם?

ירידה לצורך עליה מאפשרת לכם לשנות כיוון ולתפוס תאוצה בכדי להיכנס למקומות שבהם לא הייתם בעבר. למשל, כשהמשרה המוצעת לכם הינה בעלת ערך התקדמותי כלשהו – מהווה שינוי בענף או בתחום התעסוקה, פותחת בפניכם אופציה לחדור לשווקים חדשים, מאפשרת לכם להעמיק ולהרחיב את ההתמקצעות שלהם, פותחת בפניכם את ההזדמנות לעבוד בארגון חדשני או בארגון המייצג מגמות חדשות בשוק וכן הלאה.

מקרה נוסף שעשוי להשתלם לכם לקחת תפקיד כזה, הוא שאין לכם, כרגע, יתרון יחסי מובהק המאפשר לכם בידול ביחס לשוק. כלומר, במצב השוק העכשווי, כולנו מחפשים להתבלט, להיות ייחודיים. אם, כרגע, אין לכם יתרון מובהק על השאר, גם תפקיד שאינו עליית מדרגה יכול לשמש מקום טוב לחמם את המנועים להמראה הבאה שלכם למעלה.

לפעמים, תפקיד כזה, גם אם אינו, בהכרח, מופיע בחזון ובמפת הדרכים של הקריירה שלכם, יכול לפתוח בפניכם לא מעט אופציות ודלתות, שעליהן לא חשבתם בעבר. כך שתצטרכו לבחון, בניתוח קר ונטול אמוציות, מה ערכיו המוספים של התפקיד הספציפי לקריירה שלכם, והאם זה רק האגו שלכם שמתנגד לשינוי הזה.

אם הגעתם למסקנה שהמדובר, אך ורק, באגו שלכם שעולה על בריקדות נגד, שימו אותו בצד ותיהנו מההתנסות, מהחוויה והניסיון שתפקיד כזה מסוגל להעניק לכם!

עדיין לא בטוחים?
זקוקים לזוג עיניים נוסף שיסייע לכם בהחלטה?
תוכלו לקבוע איתי פגישה אישית לשם כך.

קרן סדרינס, סוכנות ייצוג וליווי למנהלים

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן