כיצד יכול החינוך לחזור להיות רלוונטי ?

עו"ד ליאת וייס שחף*

החינוך אשר מתחיל ביום לידתנו וממשיך עם כניסתנו למוסדות החינוכיים הרשמיים, קובע במידה רבה לא רק את עתידנו ויכולת ההשתכרות העתידית שלנו, אלא גם את חוסנה של החברה, ככזו אשר יכולה לצמוח מתוך אתגרים ולהתאים את עצמה למציאות המשתנה ללא הרף לנגד עינינו. אולם בשעה בה תחומים כגון בריאות, כלכלה והייטק חווים התפתחות מואצת כחלק מהמהפכה הרביעית אותה אנו חווים, נותר החינוך מאחור ונשען על עקרונות ושיטות שפותחו לפני עשרות שנים.

המשבר התעסוקתי שבעיצומו אנו שרויים עתה ממחיש במידה רבה את קיפאונה רב-השנים של מערכת החינוך. לפי הפורום הכלכלי העולמי, הזמן הנדרש להשלים פערי ידע וכישורים הכפיל עצמו פי עשרה. כל עוד תמשיך מערכת החינוך למקד את מאמציה בהעברת ידע, יוותרו לקוחותיה חסרי כלים וכישורים מתאימים להתמודדות מוצלחת עם אתגרי המציאות התעסוקתית הדינמית. הקניית כלים ופיתוח כישורים ויכולות הם לב-ליבה של החדשנות הנדרשת עתה במערכת החינוך.

לאור התמורות והמהפכים הללו, עמד בפנינו במכללה אתגר לא פשוט; כיצד נוכל להגדיר מחדש את מודל הלמידה ולהפוך אותו להיות רלוונטי?

אנחנו במכללה בחרנו בבניית קורסים התנסותיים, כאלה שמייצרים אינטגרציה בין לימודים תיאורטיים ובין התנסות פרקטית, כזו שממזגת תחומי ידע שונים הן בהוראה והן במחקר, שרואה באחריות חברתית ושיתופי פעולה עם התעשייה חלק בלתי נפרד של הקורפוס האקדמי, כך שהלומד.ת ירחיבו את תחומי הבנתם בדרכים ובזירות בהן ניתן ליישם את הידע והמיומנויות שרכשו מעבר לעולם העסקי גרידא, יבינו את ההשפעה החברתית הרחבה של עבודתם והידע שרכשו וכן יקבלו כלים יזמיים לעצב את מקום עבודתם ולהיות סוכני שינוי ארגוניים. לצד הקורסים ההתנסותיים פותחו תארים רב תחומיים ומכוני מחקר יישומיים אשר סייעו במתן פתרון מלא ושלם.

כדי להמחיש לקורא.ת מהו קורס התנסותי בחרתי בשתי דוגמאות אשר יסייעו להבין את החדשנות בקורסים אלה;

בדוגמה הראשונה בחרתי להתמקד בפסיכולוגיה. כידוע השירות הפסיכולוגי החינוכי מתקשה לתת מענה מלא לאור הצורך האקוטי בפסיכולוגים בבתי הספר. מנהלי בתי הספר ביפו שיקפו את המצוקה לסגל האקדמי במכללה ואלו האחרונים פיתחו מודל של קורס התנסותי במסגרתו תילמד התיאוריה של חונכות רגשית, לאחר מכן סטודנטים יחנכו תלמידים אשר אותרו על ידי בתי הספר. הסטודנטים מצדם מקבלים כלים מפסיכולוגים בכירים במכללה. הסטודנטים מקבלים הבנה משמעותית לגבי תפקידו של הפסיכולוג ומידת ההתאמה שלהם למקצוע, התלמידים מקבלים מעין אח גדול מקצועי אליו הם מרגישים קירבה גדולה יותר בהשוואה לאנשי מקצוע בוגרים וצוות המורים והמנהל נהנים מאקלים בית ספרי משופר לעין ערוך.

בדוגמה השנייה בחרתי להתמקד במדעי המחשב. רבים הקורסים אשר מבקשים מהסטודנטים לפתח פרויקטים כדי להגביר את המוכנות שלהם ל"חיים האמיתיים". ההבדל בין קורסים אלה לקורסים התנסותיים הוא שסגל בית הספר למדעי המחשב בחר לקיים את הקורס בהשתתפות הסטודנטים ונציגי חברות הי טק מתחום הפיתוח. אלה הציגו לפני הסטודנטים אתגרים אמיתיים ואילו הסטודנטים התבקשו למצוא פתרונות תוך הבנת המשמעות של לוחות זמנים, עלויות ודרישות הלקוח.

כאמור אלה רק שתי דוגמאות מתוך עשרות קורסים אשר הוטמעו במכללה וזכו לביקוש אדיר מאחר והם ענו על צורך אקוטי. בשנה החולפת הציעה המכללה כ50 קורסים התנסותיים לכ800 מתוך 4000 הסטודנטים במכללה. במסגרת הקורסים ההתנסותיים נהנים הסטודנטים מפיתוח כישורים יזמיים ומיומנויות למידה אשר יסייעו לבוגר להמשיך ולצמוח במשרה ובארגון, ולהישאר לזמן רב יותר בעולם התעסוקה ובארגון שבחרו עם תחילת התואר.

אז מה יכולים ארגונים שאינם מוסדות חינוך ללמוד מתוך השינוי שחוללנו במכללה?

  1. הישארו ערניים כל העת. גם במוסד מוביל כמו שלנו לא נתנו לעובדה שאנחנו מצוינים להרדים אותנו, נהפוך הוא. ארגון מוביל צריך לעבוד קשה שבעתיים כדי להמשיך ולהוביל.
  2. בצעו למידה מתמשכת של סביבת המחיה שלכם, תלמדו להכיר שחקנים חדשים, מגמות חדשות ואל תסתמכו על מקורות המידע המיידים שלכם, אלה ישכנעו אתכם שאתם הכי טובים.
  3. שוחחו עם בעלי העניין של הארגון כדי ללמוד על החולשות ועל הצרכים האמיתיים כפי שבאים מהשטח. עובדים, לקוחות, שותפים ועוד.
  4. עכשיו, אחרי שאתם מכירים את העולם החיצוני והפנימי, חשבו על האסטרטגיה שתרצו להוביל בשנים הקרובות, לא להיבהל, אסטרטגיה אפשר ואף נכון לעדכן מדי שנה אולם חשוב לגבש מצפן פנימי. חשבו על השותפים המתאימים, על המנועים העיקריים שיובילו את הדרך.
  5. שתפו את העובדים, יש סיכוי גבוה שתמצאו עצמכם נשכרים מתבונתם המקצועית ומניסיונם. הם יעזרו לכם לדייק את תוכנית הפעולה ואף יירתמו למשימה בחפץ לב. חשוב למנות צוותים מקצועיים להובלה ויישום הפרויקטים.
  6. בצעו מדידה והערכה כדי לבדוק את אפקטיביות התוכנית. לאחר שאתם בטוחים שאתם בדרך הנכונה יש לפתח אסטרטגיה שיווקית שתהלום את האסטרטגיה החדשה של הארגון.

בהצלחה!


*כותבת המאמר: עו"ד ליאת וייס שחף, מנהלת חדשנות וצמיחה בארגונים.

צור קשר עם עו״ד ליאת וייס שחף

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן