איך צורת חשיבה של מותג, תעזור לך לצלוח משימת פרזנטציה בראיון עבודה

גלית רוזנבלט*

אתה מועמד לתפקיד חדש, מעמד מלחיץ ומרגש נכון? עברת חלק נכבד משלבי הראיונות, התאמצת, הגעת, הסברת מי אתה. עכשיו מה שמפריד בינך לבין פגישה עם מקבל ההחלטות הסופי, זה רק להעביר פרזנטציה על תפישת התפקיד שלך, ומה תעשה כשתהיה בנעליים האלה. אה ושכחתי, זה באנגלית ויש לך 15 דקות הצגה בזום, בהצלחה! No pressure…

בין אם אתה חדש בשוק מחפשי העבודה, והופתעת מהעובדה שצריך לקיים פרזנטציה בריאיון עבודה, ובין אם כבר ביצעת משימות כאלה בעבר, כדאי שתבין ששלב המיון הזה, כאן כדי להישאר. לכן עליך ללמוד איך להיערך אליו, כדי למקסם את התוצאות שלו.

ויהי אור

את המצב שתיארתי בהתחלה, אני מכירה על בשרי. עברתי בחיי לא מעט תהליכי מיון הכוללים פרזנטציות, הראשון היה אי שם בתחילת שנות ה-2000 כשהתמיינתי לחיל החינוך. לאחר התואר הראשון, התקבלתי יחד עם עוד שבעה אנשים, לתוכנית מצוינות למהנדסים מתוך מאתיים מועמדים. בתהליכי המיון האחרונים לפני שהחלטתי לצאת לעצמאות, התמיינתי לתפקיד יועצת טכנולוגית בכירה בחברת ייעוץ מה-BIG4 ולתפקיד של Director of Sales Enablement בחברת הייטק. בין לבין עברו הרבה מים בנהר, אבל מה שמחבר בין כל השלבים זה שגרמתי להם לרצות אותי, להתקדם איתי לשלב הבא. הרבה מזה, בזכות רגע האמת של תהליך המיון – משימת הפרזנטציה.

למה רגע האמת? בעוד שבשיחות אישיות עם המראיינים, אתה נדרש רק להציג את עצמך ולספק תשובות לשאלות, במשימת פרזנטציה, אתה נדרש לתכנן תוכנית מבעוד מועד ולהוכיח. להוכיח את כל מה שסיפרת בשלבים המוקדמים. להוכיח שאתה מסוגל "לספק את הסחורה", ולא רק, אלא גם לשכנע על הצורך בה ובך – כמותג המייצר אותה. אם עוד לא הבנת, פרזנטציה היא כלי שיווקי שעוזר לך למכור את עצמך ואת מה שיש לך להציע. לכן, איך שתערך אליה ותשתמש בה, ככה התוצאה שלה תראה.

לחשוב כמו איש שיווק

לרוב, מי שהקצה לך את המשימה, מציין כי "צריך להשקיע בהכנת הפרזנטציה בערך שעתיים". שיסלחו לי אותם אנשים, אבל עוד לא פגשתי מקצוען, שלוקח לו שעתיים בלבד, לבנות פרזנטציה של אסטרטגיה וטקטיקה מאפס. הרי לשם כך, עליו לצלול לעולם התוכן של החברה (עולם תוכן שהוא לא באמת מכיר), לחזור לפני השטח עם מספיק תובנות, לערבב אותן עם הזווית והניסיון שהוא מביא ואז לתרגם את הכול לחזון ותוכנית עסקית מעניינת, מרשימה וישימה, ועוד בפורמט של מצגת עם מבנה, זרימה ותוכן מהודק. אני כבר לא מדברת על הזמן שלוקח להפוך אותה ליפה וייצוגית או אפילו להתאמן עליה.

אז אל תיתן לאמירה שלהם "לעבוד" עליך. אם אתה מקצוען, קח אותה ברצינות ותקדיש לה כמה שיותר זמן הכנה. כי במקרה הרע לא תעבור ובמקרה הטוב, תצטרך להוציא לפועל את התוכנית שהצגת.

מה זה אומר לקחת אותה ברצינות?

לחשוב כמו איש שיווק – מה קהל היעד צריך/ רוצה/ מחפש במודע ולא במודע, ולתת לו את זה.

אז בוא נחשוב, מה המגייסים רוצים ואיך אפשר לתת להם את זה:

להידלק ממבט ראשון

 ממש כמו בעולם הדייטים או כשאנחנו קונים מוצר, אנחנו קודם כל מסתכלים על האריזה ורק אח"כ, אם היא מושכת אותנו, אנחנו מתעניינים בתוכן. שטחי, אני יודעת, אבל זה העולם, עסקים עושים מזה מיליארדים. תיתן למגייסים את האריזה שלך במיטבה מכל כיוון אפשרי, גם אם זה ב-Zoom, תבחר ותבנה הכול בקפידה: החל ממה שאתה בוחר ללבוש, מהאנרגיות שאתה משדר ועד נראות המצגת שתציג. תלבש בגדים המתאימים למעמד, אבל גם מבטאים את האופי שלך וגורמים לך להרגיש הגרסה הכי עוצמתית שלך. אם אתה לחוץ – תקפוץ ותניע את הגוף לפני הפגישה עד שתרגיש שחרור. אם אין לך מושג איך לעצב מצגת יפה – תמיד אפשר להתלבש על טמפלייט מוכן להורדה בחינם ברשת, מאתרים כמו VISME או CANVA. רק שים לב שאתה בוחר טמפלייט עם לוק עדכני, אחרת תראה לא מעודכן בעצמך (ראה דוגמאות ששמתי לפורמט מיושן מול עדכני), אל תתעצל, זה שווה את זה. זה ממצב אותך כמותג מסקרן.

רוצים קליבר על חלל 

אם הגעת לשלב של פרזנטציה, כנראה שדיברת לעניין בשלבים המוקדמים, ועל פניו יש לך היגיון עסקי בריא ואתה מבין בתחום התפקיד. אבל כך גם המתחרים שלך. , אז אתה לא יכול להרשות לעצמך להיות "עוד אחד", במיוחד אם אתה מרגיש שאתה לא יודע איך לענות על משימה כלשהי. לכן, תעשה מה שכל איש מקצוע אמיתי היה עושה וזה – תחקור ותלמד. תפתח גוגל, תחפש Best Practices, תחקור את מונחי המשימה, את התחום ומתחרי החברה, תשלוף מניסיונך תוכניות ורעיונות שצלחו וכמובן, תשתמש ביצירתיות שלך כדי לייצר מזה חזון מקורי, מעניין וישים, שיבדל אותך משאר המתחרים. כך תוכל לשחות באוקיינוס כחול משלך, אבל גם לא תטבע בו אחר כך.

רוצים מנהיג שירצו ללכת אחריו

כשאתה מציג להם את התוכנית אתה פונה בעיקר לשכל שלהם וזה חשוב, אבל מה שהם הכי רוצים, זה שתסקרן ותלהיב אותם כמו ילדים בחנות ממתקים. שהם יוכלו לראות איך החזון שלך ישפר ויצמיח את הארגון והאנשים שעובדים בו, למחוזות שלא דמיינו. הם רק מחכים שתבוא, כדי להראות להם איך הם יכולים לקחת חלק בדרך החדשה והמלהיבה הזאת. כחלק מתהליך השיווק שלך, תבין מאיפה אתה פועל, מה הם המקומות שמעוררים בך ניצוץ ותשוקה בעשייה ותשזור אותם בתוכנית ובדרך ההצגה שלך, כדי שכל האור הזה יקרין החוצה. עוד דבר חשוב, תתאמן על זה הרבה, במיוחד אם הפרזנטציה לא בשפת האם שלך ו/או תחת מגבלת זמנים. תתאמן עד שכל הנקודות יתחברו בטבעיות לכדי סיפור. כי כשאתה מחובר לעצמך, גם לאחרים קל להתחבר אליך ולסיפור שלך.

סיכום

חשפתי אותך לשינוי צורת חשיבה שאם תאמץ אותו, הוא יעשה לך את ההבדל בפרזנטציית הראיון הבאה. כמי שהובילה מהלכי שינוי, אני יודעת כמה זה קשה, מלחיץ ומשתק. אני יודעת שמה שכתבתי עשוי להישמע רחוק ממך, כמו דרך ארוכה שעליך לעבור או קונספט חדשני מדי שקשה לעכל. בכל זאת, אנחנו לא רגילים לחשוב על פרזנטציה ככלי שיווקי, על ראיון עבודה כתהליך מכירה, ועל עצמנו כעסק, שלא לדבר על מותג, אבל זאת המגמה בשוק התעסוקה של העולם החדש. כמו כל מגמת שינוי שמשבשת שוק, או שנלמד ונצטרף אליה כמה שיותר מוקדם, או שנשאר מאחור ויהיה לנו יותר קשה להדביק את הקצב. אז תנסה להתחיל מליישם את שלושת הנקודות שתיארתי, ומשם כבר יהיה הרבה יותר קל.


על הכותבת: גלית רוזנבלט – יועצת לתקשורת שיווקית

צור קשר עם גלית

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן