סמנכ"ל הכספים, שותף הכרחי לפיתוח העסקים בארגון לשנת 2021

אלינור לוגסי ואלעד לוי*

תפקיד סמנכ"ל הכספים בארגון השתנה בשנים האחרונות בצורה דרמטית. עד לא מזמן התפקיד נחשב בעיניי רבים כמעין מנהל חשבונות ראשי בארגון האחראי על ניהול הספרים, הגזברות, הגבייה, המימון, התשלומים לספקים וכדומה. בשנים האחרונות אנו יכולים לראות ולחוות את שינוי התפיסה שהחל לאחר המשבר הפיננסי של שנת 2008 . סמנכ"לי כספים קודמו לתפקידי מנכ"ל, בעלי המניות והמנכ"ל החלו לשתף את סמנכ"ל הכספים בכלל תהליכי קבלת ההחלטות המתייחסות לפיתוח העסקי ותפקיד סמנכ"ל הכספים הפך משמעותי ומרכזי יותר עבור הארגון.

פגשנו את אלעד לוי סמנכ"ל הכספים של לאופר תעופה גהי ומי שמילא את תפקיד המנכ"ל בחודשים האחרונים, בכדי ללמוד ממנו אודות השינוי וחשיבות השינוי בעקבות מגיפת הקורונה והשלכותיה על ארגונים ועסקים.

בעת משבר הקורונה היה ניתן לראות כי החברות שצלחו אותו בהצלחה יחסית היו חברות יציבות, חזקות פיננסית, לא ממונפות ואשר היו בעלות ניהול פיננסי חזק שעזר להם לעבור את המשבר ובעיקר לצאת ממנו לעבר צמיחה ופיתוח העסקים.

אחד הדברים שמאוד התחדדו בתקופה זו הייתה שהחברות המצליחות היו כאלו שסמנכ"ל הכספים מוביל ופורץ את הדרך בהן, שותף לחזון העסקי ולפיתוח העסק והינו יד ימינו של המנכ"ל בכל הקשור לביצוע ההחלטות העסקיות.

אם כך נשאלות לא מעט שאלות, כיצד סמנכ"ל כספים יכול להיות שותף לפיתוח העסקים בארגון ומהם השלבים הנדרשים בדרך לפריצת הדרך בהובלת הארגון קדימה? ננסה לענות על שאלות אלו.

כיצד סמנכ"ל הכספים מאתר את ההזדמנויות העסקיות?

סמנכ"ל הכספים הינו פיבוט מרכזי בארגון, ככזה, הוא בעצם מקבל סוגי מידע מכל רמות העובדים והמנהלים בארגון ועליו להיות קשוב ופתוח לכל פיסת מידע שיכולה להתפתח קדימה ולבחון אותה בעיניים ביקורתיות.

בנוסף, סמנכ"ל הכספים כשותף לצוות הנהלה הבכיר של הארגון וכאחד שמוביל לא מעט קשרים חיצוניים לארגון, נחשף גם במסגרת זו למידע שעשוי להיות הטריגר לאותו פיתוח עסקי שהוא מבקש לייצר עבור הארגון.

מדוע נדרש אורגן מתחום הכספים לפיתוח העסקים? מה הערך שסמנכ"ל הכספים מייצר בתהליך הפיתוח העסקי בשונה מפונקציות אחרות בארגון?

ככלל, כל פונקציה הקיימת בארגון עשויה וצריכה להיות שותפה לתהליך של פיתוח עסקי הרלוונטי בתחומה. השוני בין סמנכ"ל הכספים לבין שאר הפונקציות בארגון, הוא בכך שסמנכ"ל הכספים בדרך כלל רואה את התמונה המלאה בצורה ריאלית יותר בגלל הגישה שלו לכלל הנתונים הרלוונטיים והניסיון בעסקאות קודמות, כמו גם בכך שסמנכ"ל הכספים יכול לייצר תוכנית עסקית שמרנית לצורך בחינה אובייקטיבית של הפיתוח העסקי הנבחן, וזאת בשונה מגורמים אחרים בארגון שיכולים לאהוב את הרעיונות שעלו ולנסות ולהתקדם על בסיס הנחות יסוד אופטימיות מדי.

האם ההזדמנות העסקית צריכה להיות סינרגטית לפעילות הארגון?

בתשובה מיידית כן, רוב הפעילויות שמתחברות בצורה קלה יותר, הן הפעילויות שגם יותר סביר שהארגון יצליח לפתח ולהטמיע במסגרת העסקית השוטפת שלו, ובשונה מפעילויות מתחומים שונים שבהם לארגון אין היכרות או יכולות מוקדמות והוא נדרש לבזבז זמן יקר בלמידה של העסק.

למרות זאת, אסייג ואגיד שלעיתים ארגון מחליט לשנות כיוון, ולכן במקרים כאלו שבה המדיניות של בעלי המניות ו/או בעלי העניין בחברה מכתיבה לחפש את ההזדמנות בתחומים חדשים, אזי בהחלט אפשרי שהארגון יצליח למצוא את הפיתוח העסקי בתחומים חדשים לגמרי.

כמה הזדמנויות נדרש לבחון לפני שמוציאים לפועל הזדמנות מסוימת?

ככל שתבחנו יותר הזדמנויות עסקיות כך יש יותר סיכוי שההזדמנות העסקית הנבחרת בסופו של דבר תצליח ותשיג את המטרות שהגדרתם. פיתוח עסקי הינה עבודה במשרה מלאה ויש לעבוד בצורה מתמדת בכדי שיהיו מספר הזדמנויות על השולחן לקבלת החלטה בכל רגע נתון. ברגע שכמות ההזדמנויות נמוכה אזי גדל הסיכוי שהפיתוח העסקי הנבחר ייכשל.

מהם השלבים בהוצאה לפועל של פיתוח עסקי?

ישנם ארבעה שלבים עיקריים:

  1. חיפוש ואיתור ההזדמנות – השלב שבו אנו תרים אחרי ההזדמנויות הנמצאות דרך כל פיסת מידע רלוונטית, ואוספים את כל המידע הנדרש לצורך בחינת הפיתוח העסקי.
  2. הכנת תוכנית עסקית – שלב קריטי בהוצאה של פיתוח עסקי לפועל, התוכנית העסקית צריכה להיות ריאלית ולא אחת שמוכרת חלומות, בנוסף, על התוכנית לעמוד על כל הרבדים הנדרשים לצורך ההוצאה לפועל של ההזדמנות, כמו מימון המשאבים הנוספים שידרשו לצורך הפעילות החדשה, נק' הסיכון העיקריות בהזדמנות ועוד.
  3. סגירת העסקה – שלב זה כולל בתוכו הן את הצד הפיננסי/מימוני והן את הצד המשפטי/חוזי, יש להיעזר ביועצים מומחים ככל ונדרש, שכן אנו לעולם לא יכולים לדעת אילו דברים יכול להיות שפספסנו בתהליך והדברים עשויים להיות קריטיים בהמשך הדרך.
  4. הוצאה לפועל – השלב שבו הפעילות החדשה יוצאת לדרך. בין אם מדובר בפעילות שמתמזגת לתוך הפעילות הקיימת של הארגון ובין אם מדובר בפעילות שהיא חיצונית לארגון, יש לוודא שאנו בוחרים את האנשים הנכונים שיובילו את הפעילות מהיום הראשון, שכן ניהול נכון מהיום הראשון הוא סביר לוודאי מה שיגרום לפעילות להצליח או להיכשל.

מהן הנקודות הקריטיות בהוצאה של תוכנית עסקית לפועל?

כפי שהדגשנו למעלה – התוכנית העסקית, הייעוץ המקצועי והאנשים הנכונים לניהול הפעילות הן הדברים הקריטיים ביותר להצלחה של פעילות עסקית חדשה בארגון. כל אחת מנקודות אלו יכולה להיות הגורם שמכריע את הכף ומייצר הצלחה או כישלון של הפעילות העסקית החדשה שהארגון מוציא לפועל.

את מי נדרש לגייס לצורך הוצאה של הזדמנות לפועל מבין בעלי העניין בחברה?

גיוס מנכ"ל החברה הינו קריטי לצורך הוצאה לפועל של ההזדמנות העסקית. לעיתים רבות נוצר מצב שבו לא כל בעלי המניות ו/או חברי הדירקטוריון של החברה תומכים בהוצאה לפועל של הזדמנות עסקית כזו או אחרת ובשלב זה במיוחד נכנסת המוערבות של המנכ"ל כפעולה קריטית והכרחית להגשמה והוצאה לפועל של התוכניתה העסקית.

אם נסכם כפי שפתחנו, תפקיד סמנכ"ל הכספים בארגון היום קריטי והכרחי לצמיחה והצלחת הארגון יותר מאי פעם. כפי שפרשנו במאמר זה, ניתן לראות איך בכל הנקודות החשובות והמהותיות להצלחת התוכנית והוצאתה לפועל מעורבות סמנכ"ל הכספים חשובה ביותר (בין אם בהכנת התוכנית העסקית על שלל רבדיה, הצגתה למנכ"ל ולבעלי המניות, או בין אם בהובלת שלב סגירת העסקה בסיוע צוותים מומחים ככל שנדרש).

פיתוח עסקי הוא נדבך חשוב בארגון וחייב להתקיים במידה וארגון רוצה לשמור על ההצלחה והשגשוג שלו לאורך זמן, ההובלה של סמנכ"ל הכספים בתהליך חשובה מאוד ונועדה לשרת מטרה זו.


*כותבי המאמר: אלינור לוגסי בשיתוף אלעד לוי סמנכ"ל כספים ומ"מ מנכ"ל לאופר תעופה גהי.

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן