משוב שלילי – מה אתם חושבים על זה?

לא קל לנו, כאנשים, וכמנהלים בכירים לקבל משוב שלילי – ועוד מהעובדים שלנו.
אבל חשבתם על זה פעם? כמה כוח יש למשובים? חיובים ושליליים.
מחקר הראה כי היצירתיות של המנהלים הבכירים עלתה ב- 9% לאחר שקיבלו משובים שליליים מהעובדים שלהם, יחד עם זאת, זה לא עבד אם הם קיבלו משוב מהקולגות או מהממונים עליהם.

לרוב אנחנו נרגיש אחד משני הדברים הבאים, כשנקבל ביקורת שלילית. או שנרגיש מאוימים ונסגר, או שנצליח לזהות בעיות ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי לשנות את זה. כן זה לא קל, זה דורש מאיתנו באמת לעבד את הביקורת, לחשוב עליה מכל הכיוונים, לעזוב את האגו ולנסות להבין האם יש משהו מאחורי הביקורת. כן זה לא קל לקבל ביקורת, יחד עם זאת זה יכול לשקף לנו משהו שאנחנו לא רואים לגבי עצמנו.

אכן, כפי שציינתי יש לנטוש את האגו. לקבל ביקורת זו מכה עצומה לאגו שלנו. שרוצה ״להגן״ עלינו, מבחינתו אנחנו הכי טובים שיש. ועוד שעובדים שלנו/הכפופים לנו יגידו לנו משהו לא טוב. בעיקרון התחושה היא שאתם, כמנהלים בכירים, מחזיקים את כל הקלפים בידכם, אתם אלה שנותנים משובים, אחראים על קידומים ושכר וכדומה… ונוצרת תחושה של משחק כוח. החזק שורד.

יחד עם זאת, כשעובד יעניק לכם ביקורת שלילית, אין לו שום פחד, כי הוא לא אחראי או בעל שליטה על התגמולים שלכם. מה שכן, זה נוגע לכם במקום שלא הייתם רוצים לפגוש.

האם מנהלים מנוסים ובוגרים יותר ידעו להתמודד עם ביקורת?

לדעתי, זה קשור לא לבגרות ולניסיון, כמו לאיך האדם מקבל ביקורת והאם הוא פתוח לשמוע ביקורת שלילית גם מהעובד שלו.

האם הוא פתוח לראות את המעבר, ולא לשחק במשחקי נקמה כאלו ואחרים. ישנם מחקרים שהראו כי היו פעולות נקמה מצד מנהלים בכירים שקיבלו ביקורת שלילית מהעובדים שלהם, זה יכול ממש לגרום להם להרגיש קטנים.

ביקורת זה דבר נהדר להתבונן בו, בייחוד שמי שמעניק לכם את הביקורת, הם העובדים שלכם. לעיתים, לעובדים קשה לבוא ולהגיד את האמת מתוך חשש ״הוא הרי הבוס שלי…״ אבל הם גם רואים דברים שלעיתים אתם לא תראו. במצבים שהעובד לא מסוגל להיות כנה עם הבוס שלו, הוא יתמרמר ואף יעזוב בסופו של דבר.

זה מאוד קשור ליכולת להיות בעלי שקיפות בארגון, כנים ולהיות מסוגלים לנהל תקשורת כנה. גם אם לדעתכם, הביקורת לא נכונה, אפשר לשוחח עליה ולהבין למה הצד השני כן רואה את זה. 

אנחנו אומנם מתעסקים עם ביקורת שלילית, אבל זה לא נופל מביקורת חיובית. יש כוח לקבל משובים מכל צד, אבל ביקורת שלילית מוציאה מאיתנו יותר, לטוב ולרע. זה אומר שנראה את זה ונחשוב איך אנחנו משנים את זה, בצורה יצירתית ומעוררת השראה, או שנסתגר בתוך עצמנו ונהפוך לביקורתיים ושלילים בעצמנו ונשחק במשחקי נקמה שהאגו שלנו דורש.

ביקורת שלילית – מביאה יצירתיות.

תלמדו לקבל, לא משנה מה מגיע לכם ומאיפה, יש לכך מטרה. אולי לא נעים לנו לשמוע את זה, אבל יש בזה כוח. ואם אתם יכולים לגדול ולצמוח מתוך משוב שלילי, הרי שבסופו של דבר אתם בתנועה מתמדת להצלחה ושגשוג, ואף פיתוח אישי ועסקי. אז למה לא? תעודדו שיח פתוח ותקשורת טובה במקום העבודה שלכם, תעוררו יצירתיות בכך שתלמדו לקבל משובים גם מהכפופים שלכם, שחלילה לא יפחדו להגיד דבר.

נכון, יש משקל לאיך ואיפה אומרים, ואיך עושים את זה. אבל גם זה די תלוי בכם. כמנהלים בכירים רוב הכוח נמצא בידיים שלכם. אז… אני אומרת. תעניקו לעובדים שלכם את הזכות לחלוק את המשוב השלילי שלהם איתם, זה יכול לעורר אתכם ולפתוח בפניכם עולמות שלא הכרתם. אל תלכו על האגו, לכו עם ההיגיון והלב. רוב הסיכויים שאתם תבינו על מה הם מדברים, והיצירתיות שלכם תפרח.

שלכם, קרן סדרינס.

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן