מנהל מודל 21 – מנהלים בעידן הקורונה

נורית צוררו*

מה שהיה הוא לא מה שיהיה

דצמבר 2020, הקורונה עדיין כאן. כבר יותר מ-10 חודשים עברו מאז התגלה החולה הראשון בוירוס קורונה בארץ. החיים שלנו עברו טלטלה בכל תחומי החיים. יצאנו מהסגר השני אל תוך סגר לילי, ובשבוע הבא כבר ניכנס לסגר השלישי. אנחנו מבינים שמה שהיה הוא לא מה שיהיה.

אתם, המנהלים ומובילי הדרך, יודעים ששוק העבודה ספג את המכה הקשה מכולן: גם מבחינה כלכלית בעקבות הסגרים וההגבלות, וגם מבחינת צורת העבודה. בעבר, מרבית העובדים הועסקו במשרה מלאה, במקום עבודה מסוים (פיזי). כיום, חלק מהעובדים נמצאים במקום העבודה, חלק עובדים מהבית וחלק נמצאים בחל"ת. בשל השינויים הללו, כל מפגש ותקשורת ביניכם לבין העובדים, המנהלים הכפופים לכם והלקוחות, הפכו להיות הרבה יותר מורכבים, ויצרו אתגרים שכולנו מנסים להתמודד איתם על מנת לקיים שגרה בארגון. אם טרום הקורונה היה בין הארגון לבין עובדיו "חוזה" בלתי פורמלי שעקרונותיו הם: אם אתה העובד תעשה עבודה טובה, אני המנהל אדאג לך להמשך פרנסתך, לקידום בעבודה, לתנאים והטבות, הקורונה טרפה את הקלפים. מקצועיותו ונאמנותו של העובד כבר אינם הפרמטרים היחידים להמשך העסקתו.

שוק העבודה נמצא בכאוס. מנהלים מתלוננים שאינם מצליחים לגייס עובדים טובים, מחפשי העבודה מתלוננים שאין משרות פנויות ואין סיכוי שימצאו עבודה. האמת, כמו תמיד, נמצאת אי שם באמצע. מחפשי העבודה "מוגנים" תחת מטריית דמי האבטלה של הביטוח הלאומי עד יוני 2021. הפער בין השכר המוצע להם לבין הקצבה שהם מקבלים לא מספיק משמעותי כדי שייצאו מהבית (ועוד לא אמרנו מילה על הילדים שעוד לא חזרו לבתי הספר באופן מלא ואת חלקם צריך להמשיך ״לתפעל״ מהבית). המעסיקים, מצידם, מציעים שכר והטבות נמוכות מהתנאים שהוצעו טרום הקורונה בשל מצבם הכלכלי ולאור אי הוודאות וחוסר הרצון להתחייב לעלויות גבוהות. המצב הזה ככל הנראה עוד יחמיר, כי ארוכה הדרך עד יוני 2021.

תפקיד המנהל:

בתוך כל אלה, אתם, המנהלים, צריכים להמשיך לנהל. התפקיד הבסיסי והמהותי שלכם, ה"מה" (What), לא השתנה. אתם צריכים להניע את הצוותים שלכם לתוצרים ולהשיא רווחים לארגון בו אתם פועלים. הנהלת הארגון והדירקטוריון עדיין מודדים את השורה התחתונה וצוות המנהלים צריך ל"ספק את הסחורה": למכור, לתת שירות, לייצר, לשדרג, להניע מהלכים, לנהל.

מה כן השתנה? ה"איך" (How). איך אני מנהל בתקופה הנוכחית? אילו כישורים עלי לפתח כמנהל? מה אני מודד? איך אני מתנהל? המנהלים נדרשים לנהל חלק מהעובדים שלהם מהבית, חלק מגיעים למשרד לסירוגין וחלק עדיין בחל"ת. אנחנו נדרשים לסוג חדש של מנהלים, מנהלים מודל 21. מנהלים שיודעים גם להתייחס למשימה וגם לאנשים, שהם רגישים אבל אסרטיביים, שמניעים לתוצאות תוך כדי ארוחת צהרים לילדים, שלוש שיחות זום והחלפת חיתול.

בסדרת המאמרים הקרובה, אתייחס למודלים שונים על פיהם מנהלים יכולים לפתח את הכישורים הנדרשים על מנת להצליח לנהל בתקופת אי הוודאות בה אנחנו נמצאים.

עד המאמר הבא, אשמח לשמוע מה השתנה בשגרת הניהול שלכם. אלו שינויים אתם שמחים לאמץ ועל אלו שינויים הייתם מוותרים? לחץ כאן לשליחת מייל
אשמח לשמוע מכם ולהתייחס לדילמות שתעלו במאמרים הבאים.


על הכותבת: נורית צוררו – יועצת לארגונים, מנטורית ומרצה בנושאי ניהול.

צור קשר עם נורית צוררו

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן