יום העצמאות – האם להיות שכיר, עצמאי או מועסק עצמאי?

יום העצמאות הגיע, ומביא אותנו לחשוב הרבה על מהי עצמאות, באיזה מובן אנו לוקחים עצמאות? עד כמה אנו עצמאים בכל היבט בחיינו? וכמה אנו עצמאים בקריירה שלנו?

היום הגיע לשוק מסלול חדש המכונה "פרמלנס" – מועסק עצמאי בתוך חברה. מה זה אומר? מה השוני בין שכיר, עצמאי לפרמלנס? את זה תגלו במאמר.

מה כל מסלול אומר, ומה הכי טוב בשבילנו?

מתישהו לאורך החיים שמענו מכל מיני אנשים, הקרובים אלינו וכאלה שרחוקים – את צמד המילים להגיע רחוק. בתוך תוכנו כולנו שאפנו לזה מילדות, להגיע רחוק. אין זה משנה באיזה היבט, כולנו רוצים להניף את הדגל המשובץ ולהיות במקום הטוב, הנכון, והרחוק שלנו. האפשרויות לכך רבות וישנן דרכים מאוד מגוונות כדי להגיע ליעד. כשמדובר בקריירה ישנן לא מעט התפלגויות, אבל אחת בולטת מכולן: האם לבחור במסלול של שכיר? עצמאי? או פרילנסר?

חששות רבות מתגנבות לליבו של האדם. דאגות לעתיד, לעצמאות, לרצונות, להגעה ליעד, כשהוא מתלבט אם לפעול בשוק העבודה כעצמאי. חוסר היציבות התעסוקתי, הצורך לפעול מול רשויות המס, לדאוג לעניינים הכלכליים ולרמת ההכנסות היומיומית באופן אישי – כל אלו מערערים את השלווה האישית העדינה, בעולם המטלטל שבו אנחנו חיים.

וישנו פחד שמקנן בקרבו של אדם שמעדיף את היציבות של השכירים. החשש הוא מפני החמצה של הזדמנויות. עבודה כשכיר מקבעת את העובד, גם אם הוא בכיר בחברה, תחת אורח חייה של החברה המסוימת, פעילותה ועקרונותיה, ובדרך כלל עם אפשרות מצומצמת הרבה יותר להמציא ולפרוץ.

האם כדאי לי להיות שכיר?

כל אדם צריך לענות על השאלה הזו בעצמו, בתוך בחירותיו האישיות. אם אתם מעוניינים בקריירה יציבה ובוטחת, אז מסלול של עובד שכיר נראה הגיוני מאוד. חיפוש העבודה אינו פשוט, אבל לאחר שתמצאו מקום עבודה יציב וראוי, ואתם והמעסיק הפוטנציאלי תגיעו לעמק השווה, ייתכן שתמצאו פינה של שלווה במרוץ האינטנסיבי של החיים.

לעבודה כשכיר יש יתרונות רבים: עובד שכיר זוכה להגנה משפטית, לא פשוט לפטר אותו, בוודאי שלא מבלי להעניק לו פיצויים. שכיר זכאי לתנאים סוציאליים, והוא לא צריך לדאוג לדברים אחרים מלבד לבחון את התלוש החודשי.

אומנם מי שבוחר במסלול עבודה כשכיר, צריך לראות ולהבין את החסרונות המהותיים. הגמישות שלו לעבור מעבודה לעבודה קטנה משמעותית, וכך גם החופש שלו לבחור במקום שממנו הוא עובד ולהזדכות במס על הוצאות הקשורות בעבודה. נוסף על כך, עובד שכיר תלוי ביציבות של העסק שבו הוא עובד, ויש לו שליטה פחותה על התפתחות הקריירה שלו ועל פוטנציאל ההכנסות.

אז האם כדאי לי להיות עצמאי?

כל אדם שיציבות בקריירה נמצאת נמוך בסולם, עשוי להעדיף מסלול של עצמאי. היעדר המחויבות של עובד שכיר מביאה לכך שקל יותר להשיג עבודה, ועם זאת קל גם לאבד אותה, לטוב ולרע.

הקלות הזו בלהתחיל ולהספיק עבודה, מביאה מדי פעם לכך שמעסיקים גודעים בבת אחת ענף שלם של העסק שלהם, שעיקרו מבוסס על עבודה של פרילנסרים. כך פיטרו אנשי יאהו ואנשי מיקרוסופט המוני כותבים עצמאיים באתרי החדשות שלהם, וכך פיטרו בנקים בישראל מתכנתים עצמאיים רבים שעבדו אצלם במשך שנים. היעדר ההגנה של עצמאים גורמת לכך שהם עשויים לאבד ברגע את מקום עבודתם העיקרי.

רמת ההכנסות של עצמאי אינה קבועה והוא צריך לדאוג לגבייה ולתשלום המיסים, לרוב דרך רכישת שירותים מרואה חשבון או יועץ מס. עם זאת, בדרך כלל עצמאי יקבל סכומים גבוהים יותר משכירים עבור אותה עבודה, בין היתר בשל העובדה שהעצמאי אינו מקבל השתתפות מהלקוח/מעסיק בפנסיה ובשאר התנאים הסוציאליים.

חוסר היציבות בקריירה נענה אצל עצמאי בשני ערוצים: האחד, הוא אינו תלוי ביציבות העסק שמולו הוא עובד, אלא בעסק שלו עצמו. השני, העצמאי יכוון את העסק להתפתחות קבועה עם פוטנציאל התרחבות גדול משמעותית מהעובד או המנהל במסלול שכיר. מהסיבה הזו עצמאי עסוק הרבה יותר בפיתוח ובחשיבה, עובד לרוב שעות רבות יותר מהשכיר ורמת הדאגות שלו גבוהה יותר.

האם יש חלופה נוספת לעצמאי ולשכיר?

עידן התקשורת האינטרנטית גיוון עוד יותר את האפשרויות והביא לעולם חלופה נוספת. המונח הלועזי שנולד הוא Permalance, שילוב של המלים "קבוע" (Permanent) ו"פרילנס" (Freelance). הדרך הזו היא דרכם של אנשים המעוניינים בסגנון העבודה של השכיר, אבל מעדיפים להתקיים בתנאי ההעסקה של העצמאי. אפשר לקרוא לאדם שנוקט בגישה הזו כ"מועסק עצמאי".

פרמלנס, מועסק עצמאי, עשוי לבוא בכל יום למקום העבודה, ממש כמו עובד קבוע. הוא יהיה לחלוטין חלק מהחברה. דרך עבודה בפרויקטים, דרך נטילת חלק בישיבות ובניהול, ועד להשתתפות בפעילויות חברתיות של העובדים והמנהלים. מצד שני, הוא לא יוגדר כעובד החברה. הוא יהיה חתום על הסכם של שירותים תמורת תשלום ובכל חודש יוציא חשבונית עבור עבודתו.

האם כדאי להיות פרמלנס?

לכאורה אין יתרון מוחשי להיות פרמלנס כיוון שחייו מתנהלים בתוך מסגרת מגבילה של מקום עבודה קבוע, מבלי ליהנות מתנאי ההעסקה של עובד. מועסק כזה צריך גם לדאוג להתנהלות מול רשויות המס. נוסף על כך, קל הרבה יותר לפטר ספק שירותים מאשר עובד, בעיקר אם הוא מאוגד תחת ועד עובדים, או הסתדרות זו או אחרת.

ובכל זאת, זה תלוי, כמו כל דבר בחיינו. ישנם מעסיקים שאינם מעוניינים להעסיק עובדים קבועים ועל כן עבודה כפרילנס בתוך המערכת היא האופציה היחידה. נוסף על כך, אם הסכום על צ'ק מפצה על היעדר התנאים הסוציאליים, אז כלכלית זו לא עסקה רעה. ויתרון נוסף, קל הרבה יותר להחליט עם הזמן לעבוד עם לקוחות נוספים, במידה והאדם אינו מוגבל ללקוח אחד. אפשר לנהל לבד את הכספים, בין קופות הגמל, הפנסיה וקרנות ההשתלמות. יתר על כן, ייתכן שלאחר שנות עיסוק אצל הלקוח, פנייה לבית המשפט עשויה להביא להכרתכם כשכירים בפועל, ותהיו זכאים רטרואקטיבית לזכויות של שכיר.

אז מה הכי מתאים לי?

לאחר כמה שנות עבודה, אדם לרוב יכיר את עצמו היטב. שווה לנו לשאול את עצמנו: האם אנחנו ניחנים במשמעת עצמית, ומסוגלים לנהל עסק משלנו, או שאנחנו מעדיפים להיות מנוהלים בידי בוס? האם אנחנו מעדיפים את ההזדמנות לשינויים ולהתפתחות מואצת, או שנעדיף להחמיץ כמה הזדמנויות כאלה, אבל לזכות ביציבות ובבסיס כלכלי מחושב יותר? תשובות לשאלות האלו יעזרו לנו להבין מה נכון לנו יותר, עצמאי או שכיר.

כשמדובר במועסק העצמאי, פרמלנס, עושה רושם שמוטב להימנע מכך, אלא אם בקשר הזה קיימים מאפיינים ייחודיים שהולכים לקראתו. במידה רבה, מועסק עצמאי יוצא קרח מכאן ומכאן: הוא מוגבל לרוב לעבודה ללא פוטנציאל ההתפתחות של עצמאי, אבל גם אינו נהנה מהתנאים ומההגנה החוקית שלה זכאי שכיר.

לסיכום אספתי את היתרונות והחסרונות שיש בין האופציות השונות:

שכיר:

יתרונות:

  • יציבות בתעסוקה.
  • תנאים סוציאליים, פנסיה, חופשות ומחלה.
  • אין צורך לדאוג לגבייה ולעבודה מול רשויות המס.
  • הגנה משפטית בעת פיטורין.
  • שעות עבודה מופחתות לרוב.

חסרונות:

  • פוטנציאל התפתחות מופחת.
  • הכנסה נמוכה יותר לרוב.
  • גינוני עבודה: העברת כרטיס, נסיעה בפקקים.
  • תלות ביציבות העסק.

עצמאי

יתרונות:

  • פוטנציאל התפתחות.
  • יכולת עבודה מול מספר לקוחות.
  • כניסה מהירה יותר לעבודה, גמישות בהחלפת עבודות.
  • הכנסה גבוהה יותר, גמישות בניהול כספי הפנסיה.
  • אין גינוני עבודה: העברת כרטיס, נסיעה בפקקים.
  • עבודה מהבית.

חסרונות:

  • עיסוק בגבייה ובהתנהלות מול רשויות המס.
  • היעדר ביטחון תעסוקתי והגנה משפטית.
  • היעדר תנאים תעסוקתיים.
  • מעורבות מופחתת בחיי החברה של עובדי העסק.

מועסק עצמאי (Permalance)

יתרונות:

  • גמישות מסוימת במעבר בין עבודות.
  • מגוון רחב יותר של מעסיקים.
  • שליטה מוגברת בניהול כספי הפנסיה.
  • ייתכן שבית משפט יחייב תנאים סוציאליים של שכיר.
  • השתלבות בחיי החברה של העובדים השכירים.

חסרונות:

  • מחויבות מסוימת למעסיק אחד.
  • היעדר תנאים סוציאליים והגנה משפטית של שכיר.
  • לעתים תכופות – צורך בגינוני עבודה, פקקים ואף העברת כרטיס.
  • צורך בגביית כספים ובהתנהלות מול רשויות המס.

באיזו דרך תבחרו? כל הדרכים יכולות לקחת אותנו למחוזות חדשים וטובים. אין ספק שכל דבר שאנו בוחרים בו, בא ללמד אותנו ולהעניק לנו משהו חדש. תלכו רחוק, תגיעו רחוק. תנסו לראות ולתפוס את ההזדמנויות שמתעופפות להן.

זכרו לחשוב על המילה עצמאות, ולא רק בקשר של חגיגות יום הולדת.

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן