תקשורת בינאישית – איך היא יכולה לעזור לך להיות מנהל טוב יותר?

'ניהול' זה מקצוע מוזר שמעצם הגדרתו יש בו משהו ערטילאי. נכון שבעשורים האחרונים יש ניסיון ליצור מסלול וסטנדרטיזציה בניהול; וכבר יש באוניברסיטאות פקולטות לניהול שמציעות תארים אקדמיים רלוונטיים; כמו למשל 'מנהל עסקים' או 'הנדסת תעשיה וניהול' המקנים כלים מקצועיים שעשויים להכין אדם לעבודת הניהול ומהווים כרטיס כניסה לתפקידי ניהול בדרג נמוך; אך בסוף היום אין באמת חוג באוניברסיטה שיודע לפצח את הקופסה השחורה הנקראת 'מנהל מעולה'.  

ממקצוען למנהל

במציאות של היום חלק גדול מהמנהלים צומחים מלמטה ואת צעדיהם הראשונים עושים כאנשי מקצוע בארגון (מתכנתים, חוקרים, כלכלנים וכו') כאשר בעקבות הצטיינותם המקצועית הם מקודמים במעלה הפירמידה עד שמגיעים לתפקיד ניהולי החורג מההכשרה המקצועית שלהם. זה לא שאין רציונל במסלול הזה, ובהרבה מאוד חברות וארגונים חשוב שהמנהל יהיה בעל רקע מקצועי מעולה, הן משום שלעיתים מצופה ממנו (מצד עמיתים, לקוחות ובעלי מענה) להיות האוטוריטה המקצועית העליונה וגם משום שיש למסלול כזה ערך באתוס של הארגון וסוג של גזר אפשרי שמבטיח שהטאלנטים הגדולים ישארו בארגון. הרבה פעמים הסידור הזה עובד מצוין ויש עשרות דוגמאות של אנשים שהגיעו מלב העשייה הטכנולוגית והתגלו כמנהלים מעולים (ביל גייטס למשל), אבל באותה נשימה הרבה מאוד אנשי מקצוע מעולים שמקודמים לעמדת המנהל, לא מצליחים לעשות את המעבר הזה. אחת הסיבות העיקריות לחוסר ההצלחה הזה קשורה לבעיות בתקשורת הבינאישית.

לנצל את היתרונות הטבעיים

לא נדיר לפגוש חוקר דגול או מתכנת גאון שתקשורת בינאישית אינה הצד החזק שלהם. כל עוד הם מתעסקים רק בפן המקצועי או מנהלים צוותי עבודה של חוקרים/מתכנתים/כלכלנים וכו' שמדברים את השפה המקצועית ומתמקדים רק באתגרים הטכניים, אין עם זה שום בעיה. אך, כאשר הם מתקדמים בדרגות הארגון והגדרת התפקיד חורגת מהפן המקצועי, מתחילות להתעורר בעיות. מנהל הוא סוג של מנהיג ובמערכת מקצועית אזרחית ההובלה של המנהיג מושתתת על היכולת שלו לרתום וללכד את הכפופים לו ולגרום להם לעבוד כיחידה אחת ללא חריקות. קשה מאוד לעשות את זה ללא תקשורת בינאישית טובה. כשאני מדברת על תקשורת בינאישית אני מתכוונת לסט של תכונות כמו יכולת הקשבה, יכולת הסבר, אמפטיה, הקרנת ביטחון ואמינות, רטוריקה, אינטליגנציה רגשית, הכלה ועוד. מעטים המנהלים שניחנו בסט המלא באופן טבעי. הבשורות הטובות שיש מה לעשות, מנהל לא חייב להיות סופרמן וברגע שהוא מודע למגבלות שלו הוא יכול ללמוד לפצות עליהן ולבנות סגנון ניהול שמנצל את היתרונות הטבעיים שלו.


רוצים ללמוד יותר? אתם מוזמנים לקבוע איתי לאחד על אחד.
קרן סדרינס, סוכנות ייצוג וליווי למנהלים

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן