ראיון עבודה עם מסכה

אלינור לוגסי*

עד לא מזמן האסוציאציה הטבעית למסכה היה חג הפורים ו/ או נשף המסכות המפורסם שמתקיים מידי שנה בונציה. עם פרוץ מגיפת הקורונה המסכה קיבלה משמעות אחרת. המסכה אינה מחוברת לשמחה אלא לאי נוחות פיזית ובהקשר של ראיונות עבודה וחיפוש עבודה עולה שאלה – איך מתראיינים עם מסכה? איך מצליחים להעביר את המסרים שאינם מילוליים באופן מדויק?.

רוב החברות מראיינות באמצעים דיגיטליים כגון ה- ZOOM אך ישנן גם חברות המקיימות ראיונות פיזיים, ראיונות שצריכים להתקיים עם מסיכה, מה שיכול להקשות על קריאת מסרים לא מילוליים.

במאמר הזה נתמקד בשפה הבלתי מילולית בזמן ראיון:

שפת גוף היא התקשורת הלא סימבולית שלנו, כלומר, הדרך שלנו לקבל ולהעביר מידע באופן שאינו סימבולי ולפעמים גם נגד רצוננו ונגד טובתנו, כי אין לנו ברירה. המרכיבים של שפת הגוף הם מחוות הגוף והפנים כמו רפיון, דריכות, עצב, דמעות, תנועות האישון או תנוחת הגוף, כמו גם המעטפת של השפה המילולית כמו גוון הקול, המבטא, הדיוק בבחירת המילים או הזמן שלוקח לנו למצוא אותן.

שפת הגוף היא מרכיב שהשליטה בו קשה יותר, ולכן היא גם אמינה יותר. היא נותנת מידע על משיכה, כוונות, רגשות, יכולות אינטלקטואליות, מצב פיזיולוגי, ועוד, אבל לא יכולה לתת מידע על "ירח" או על "טוקיו" או על מלחמת העולם הראשונה.

אימוץ שפת גוף חיובית ופתוחה יכולה לסייע רבות ביצירת רושם ראשוני חיובי בראיון עבודה ובעת חבישת מסכה יש לגלות ערנות ומודעות לשפת הגוף שלנו והמסרים המועברים באמצעותו. על כן, הכניסה לחדר חייבת לשדר אנרגטיות וביטחון עצמי – לא משנה לאיזה תפקיד אתה מועמד, לך זקוף, בצעד בוטח ומלא אנרגיה.

לפעמים לא צריך להגיד אף מילה כי הגוף שלנו “מדבר” במקומו. חשוב מאוד להקפיד כי ישנה הלימה בין מה שאנחנו אומרים לבין איך שאנחנו נראים. צרו קשר עין עם המראיין, הקפידו לשבת בצורה נינוחה אך יציבה וזקופה, השתמשו נכון בידיים בעת הדיבור, אל תשבו קפואים.  

סימון ברון-כהן (בן הדוד של עלי ג'י ובוראט) ועמיתיו פרסמו בתחילת שנות ה-2000 את אחד מכלי המדידה המרתקים בעולם זיהוי הרגשות בפסיכולוגיה – המבחן Reading the mind in the eyes. במבחן זה, הנבדק צופה ב-25 תמונות עיניים של אנשים אחרים ועליו לזהות מה הרגש או המחשבה המסתתרים מאחורי המבט. הם מצאו שרוב האנשים מצליחים להבין את הרגש או המחשבה רק מהתבוננות בעיניו של הזולת.

זכרו שזה בסדר גם לחייך מידי פעם. תתפלאו חיוך עובר גם דרך מסכה. חיוך מועבר במבט עיניים.

בהצלחה


*כותבת המאמר: אלינור לוגסי

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן