קריירה וקבלת החלטות "שגויות"

אלינור לוגסי*

קבלת החלטות היא תהליך קוגניטיבי של בחירה מבין מספר אפשרויות.
מהרגע שאנחנו מתבגרים אנחנו ניצבים בפני עולם האפשרויות האינסופי – יש כל כך הרבה, במיוחד בשנים האחרונות. עם זאת- כיצד נוכל לדעת מה לבחור? איך החלטות משפיעות על חיינו?

עד כמה משמעותית ההחלטה?
אז זהו- שבלי החלטות לא היינו מתקדמים בחיים, לטוב ולרע.
החלטות הן נקודות האור שלנו, האופק, המגדלור, בלעדיהן לא היינו מתקדמים.

פגשתי לא מעט מנהלים בכירים שקיבלו החלטות "שגויות" בקריירה שלהם. חלקם מכים על חטא וחיים בתחושת פספוס, חלקם ממשיכים לטעות, כי לא בהכרח יודעים איך לנתב את הקריירה מאותה נקודת החלטה שגויה. וחלקם למדים. עוצרים. מתבוננים. מקבלים ונעזרים.

למה זה קורה? למה אנחנו נמצאים בסופו של דבר מול החלטה שגויה שלקחנו?

  • קבלת החלטה דרך התעלמות מהערכים האישיים שלנו
    הפסקנו להקשיב לעולמנו הפנימי, לקול הקטן שבתוכנו שיכול לנתב אותנו למסלול הנכון. אם לא נקשיב לעצמנו, סביר להניח שההחלטה שלנו תהיה שגויה.
    מה עושים?
    תקשיבו לעצמכם, תאזינו לקול הקטן שבתוככם, תהיו אמיצים ואמיתיים עם עצמכם. תקנו את הסביבה, תפעלו מהמקום העליון שלכם, תחפשו את הערכים שלכם, תרשמו אותם, תנהלו רשימה מדויקת. ההחלטה שתיקחו לאחר מכן, תהיה נכונה, אמיתית ולא תגרום לכם תחושה של כישלון, כעס או פספוס.
  • קבלת החלטה מהמקום הרגשי
    מרבית הפעמים שבהם אנחנו מחליטים דברים מגיעים מהמקומות הנמוכים. כאשר עולם הרגש שלנו נמצא בסערת רגשות, הכול צף. אנחנו מתוסכלים, מבולבלים, כועסים, רוצים רק שייגמר הלחץ, להיות בשקט ובמקום רגוע. ההחלטה שאנחנו מקבלים בסערה כזאת גורמת לנו לתוצאה שגויה – כמעט ואי אפשר לקבל החלטות ברגעים שבהם אתם לא מסונכרנים עם עצמכם.
    מה עושים?
    תעצמו את העיניים, קחו רגע של שקט, "תברחו". קפצו לכמה דקות לים, תנקו את עצמכם מהתקופה האחרונה, מהיום שחלף, מהבית, ילדים, משפחה, או לא משנה מה. תנשמו עמוק, ותדמיינו את המקום שבו אתם רוצים להיות לאחר קבלת ההחלטה – אל תתפשרו.
  • החלטה מתוך אגו
    הנושא הכי חם, לא ככה? כמה פעמים קיבלנו החלטות מתוך אגו? תעצמו את העיניים עכשיו ותחשבו על זה – תרשמו את זה. מעליבים אותנו, מעצבנים אותנו, משהו לא מתאים לנו, ועוד אין סוף סיבות שגורמות לאגו שלנו להרים את הראש ולנהל את חיינו – משם אנחנו יכולים לקבל רק החלטות גרועות.
    מה עושים?
    לנסות להיות בוגרים – נשמע קל לא? לא לפעול מהמקום הילדותי שלנו. קחו נשימה ותנסו לגעת ברציונל של מי שמולכם כרגע, וגם אם זה לא עובד, תנסו בפעם הבאה. אל תקבלו החלטות מתוך גחמות – זה לעולם לא יחזיק מעמד. תתחברו לערכים שאתם מביאים, למי שאתם, ומה שאתם שווים.

לסיכום
אם תקראו לעומק את המאמר ותבחנו את ההחלטות שבחייכם, תבינו שכמעט כל דבר מתקשר לסביבה שלנו. כדי לקבל החלטות נכונות שמגיעות ממקום נכון, עלינו להיות קשורים לעולם הפנימי שלנו, להיות אנחנו, בלי להעמיד פנים, בלי מסכות, בלי שקרים, ובלי כל מה שמסביב שלעיתים מוציא את כולנו מאיזון.

החיים מוענקים לנו ומביאים לנו בכל יום הזדמנויות, עלינו רק לתפוס אותם.


* כותבת המאמר: אלינור לוגסי. צוות המערכת.

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן