קהילה של הזדמנויות

אני אוהבת מילים ותיקות שפתאום זוכות לחיים חדשים והופכות להיפר מודרניות ויותר רלוונטיות מתמיד. קחו, למשל, את המילה 'קהילה'. לא יודעת מה היתה האסוציאציה שלכם אבל עבורי המילה 'קהילה' התחברה אוטומטית למילה 'יהודית' וכל פעם שנתקלתי בה הייתי מדמיינת כינור כליזמרים נוגה ברקע. דווקא בעידן הדיגיטלי המילה הזו עברה פאזה והפכה למילת באזז בתחומי החברה, הניהול והשיווק. 

מאפייני הקהילה המודרנית

במובן המילוני 'קהילה' זו קבוצה של אנשים בעלי מכנה משותף שחולקים ערכים משותפים ומנהלים ביניהם יחסי גומלין. מה שיפה הוא שגם במובן המודרני המשמעות הזו לא השתנתה, היא רק עשתה טוויסט. הקהילה המודרנית היא לרוב ישות פחות פורמלית מהקהילות ההיסטוריות והיא מתקיימת גם במרחב הווירטואלי ועדיין היא מקיימת את ההגדרה המילונית במלואה. כנראה שהמקור לשימוש החדשני בביטוי קשור לספרו של בנדיקט אנדרסון 'קהילות מדומיינות' שהתפרסם ב-1983 והפך לאחד הספרים המשפיעים בתחום מדעי המדינה. ספרו של אנדרסון אמנם עסק בשורשי הלאומיות, אך העיקרון ש'קהילה' היא כלי ודרך לאפיין קבוצות הפך לחלק מהשיח. במובן המודרני קהילה היא קבוצת יחסות ובמידה רבה הרשתות החברתיות הפכו את כולנו לחלק מקהילה, או לייתר דיוק – לחלק מכמה וכמה קהילות. גם עולם העסקים החל לחשוב במונחי 'קהילות'. למשל, כאשר חברה מתייחסת אל הלקוחות שלה במונחים של 'קהילה' בדרך כלל זה מוביל להבנה טובה יותר של צרכי הלקוחות ועשוי להוביל לשיפור השירות והמוצר ובסופו של דבר גם לשיפור הביצועים העסקיים.

קהילה של מנהלים

'קהילה' יכולה לספק ערך רב לחבריה בכמה מישורים. המישור המשמעותי ביותר, כנראה קשור לתחושת השייכות שהיא מספקת לחבריה – תחושת שייכות היא צורך בסיסי של רוב בני האדם. קהילות מודרניות מתגבשות גם בתוך הארגון. למשל, עובדים הרבה פעמים יפעלו ויתאגדו על פי מודל קהילתי. על רקע זה דווקא המנהלים שנמצאים בקצה הפירמידה נותרים מחוץ למגרש הזה. הפתרון לבעיה הזו הוא הצטרפות לקהילה של מנהלים. אני מאמינה גדולה ביצירת קהילות של מנהלים שיהוו עבורם מרחב מוגן שבו הם יכולים לקבל תמיכה, עצה טובה מבעלי ניסיון ופרטנרים ראויים לסיעור מוחות. במציאות של היום, השתייכות לקהילת מנהלים היא גם סוג של סמל סטטוס וגם בזה לא צריך לזלזל מניסיוני מנהל שהוא חלק מ'קהילה של מנהלים' נהנה ממכפיל כוח וכלי נטוורקינג אדיר. הניסיון שלי מצביע על זה שמנהלים מקבלים ערך אדיר באמצעות 'קהילת מנהלים', ערך שמתבטא ביצירת הזדמנויות חדשות ושמשרת אותם גם בהתנהלות השוטפת של העסק, גם בהתמודדות עם פרויקט יוצא דופן וגם בעת מעבר בין תפקידים וסימון התפקיד הבא.

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן