ניהול בעידן הקורונה

במאה השנים האחרונות העולם העסקי ידע כמה וכמה משברים גלובאליים כמו ההתרסקות הגדולה של הבורסה ב-1929 שגררה מיתון עולמי של כמה שנים או משבר הסאב-פריים בספטמבר 2008. למרות נקודות דמיון מסוימות, משבר הקורונה מסתמן כמשהו אחר לגמרי, וההשפעות שלו לא נוגעות רק בנזק הכלכלי הישיר (שהינו כבד מאוד), אלא באופן שהמין האנושי מתנהל.

'התנהלות אנושית' היא גם המפתח של עבודת 'המנהל'. כשם שהתפקיד של המתכנת הוא לכתוב קוד, והתפקיד של הרופא המנתח הוא לבצע פרוצדורות כירורגיות, התפקיד של המנהל הוא להפעיל את האנשים בארגון והשינויים שהקורונה מביאה עמה מעמידים בפניו אתגרים חדשים.

מודל של יעדים ותוצאות

עבור חלק ניכר מהמנהלים הקשר הבלתי אמצעי עם הכפופים להם הוא מרכיב מהותי בתפיסת הניהול שלהם. ההשתתפות בישיבות והיכולת לבקר ולפקח בזמן אמת, כאשר העובדים כולם נמצאים בהישג יד, הם עבור מנהלים רבים כלי מרכזי בארסנל שלהם לעורר מוטיבציה או להטיל מרות.

במציאות החדשה, כשארגונים רבים עברו לעבודה מהבית, מדובר בקושי משמעותי שצריך להתמודד עמו. החלק הלוגיסטי והטכנולוגי של ההתמודדות הזו הוא החלק הקל. החוכמה היא להצליח להשתמש בטכנולוגיה באופן שיפצה על היעדר המפגש הבינאישי ועל היתרונות שיש לנוכחות הפיזית של העובדים בחלל אחד בעבודת צוות.

אחד הלקחים הניהוליים שאפשר כבר עכשיו להפיק הוא שעבודה מהבית זקוקה למודל ניהולי חדש. פתרון טוב בהקשר הזה הוא מעבר למודל של יעדים ותוצאות. במקום לנסות לוודא שהעובדים 'מגיעים בתשע למשרד (הווירטואלי)' ולנסות לפקח מרחוק על כל צעד שלהם, כדאי לבחון אותם על פי טיב העבודה וההספק. הם יעריכו את זה, והביצועים העסקיים לא ייפגעו. להפך, חברות שעברו למודל אמון + תוצאות בעבודה מהבית, הפיקו מהעובדים שלהם ביצועים עסקיים טובים יותר מאי פעם.

רחוק מהעין וקרוב אל הלב

עבודה מהבית אין פירושה בהכרח התנהלות של מערב פרוע. לא כדאי ולא אפקטיבי להתנהל מול העובדים כמו שוטר בשלט רחוק, זה רק יעורר אנטיגוניזם ויפגע במוטיבציה שלהם. מנגד עובדים זקוקים להכוונה ויחס ומנהל טוב צריך לזכור את זה גם בעידן הקורונה. העובדה שהעובדים לא נמצאים במשרד במורד המסדרון אין פירושה שהמנהל צריך להיעלם. מנהל טוב צריך להיות תמיד עם האצבע על הדופק. לא פשוט לעשות את זה בימי הקורונה, אך זה גם לא נורא מסובך.

הזום, הווטסאפ, המייל והטלפון הם אמצעים המאפשרים למנהלים להיות בקשר עם העובדים גם כאשר הם נמצאים במרחק עשרות ומאות קילומטרים. אני לא רוצה לתת פה כללי אצבע, בסוף זה חלק מאינטואיציה ניהולית שכל מנהל צריך לפתח בעידן הנוכחי. ניתן ואף רצוי לבנות סדר יום עם זמני דיווח וישיבות צוות בזום, מצד שני מומלץ לא להגזים. כי בין שיחת זום אחת לשנייה צריך גם לעבוד.


*קרן סדרינס- בעלים של ׳קרן סדרינס- סוכנות לייצוג מנהלים׳

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן