"משנכנס אדר מרבין בשמחה"

החוויה המרכזית שלי ושל רבים מאיתנו בחג הפורים היא חווית השמחה. שמחה עבורי היא לא רק ביטוי לרגש אלא עקרון המנחה את חיי האישיים וחיי המקצועיים. השמחה בפורים היא שמחה מגוונת המתאפיינת במאפיינים תרבותיים, חברתיים וקוגנטיבים. השמחה היא: קרנבלית, שמחת מצווה, שמחת הצלה, הודיה ושמחה לאיד.

 ביהדות מייחסים לצחוק מעלה גבוהה ונשגבת שעיקרה לשמוח ולשמח. ר' נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן, מהדורא תנינא, סימן כד) הדגיש בתורתו את עניין השמחה והגדיר במקביל את הנזק שבעצבות. לדעתו אן מצב בינים ומי שלא יהיה בשמחה, ייפול לעצבות שהיא מקור כל הצרות. כדי להיות שמח תמיד, זוהי עבודה יומיומית.  "האדם צריך שיהיה בשמחה תמיד, רק בשיה מיוחדת יהיה לו לב נשבר". להיות "בשמחה תמיד" זה לא אומר שעלינו להיות ליצנים/בדרנים/מצחיקים ושמחים תמיד. זה אומר שעלינו להיות שלמים עם מצבים/סיטואציות/דברים שקורים לנו בחיים ולנסות למצוא את החיובי והמצמיח מכל דבר.

המהר"ל מסביר כי בפורים אנו חוזרים אל הילדות הפנימית לשם תיקון הנפש המתרחש דווקא ביום הזה מתוך התחברות לתום ולשמחה של הילדות הנשכחת. בפורים אנו מרשים לעצמנו באופן חד פעמי להתנהג בהיתול, להתחפש, להתבדח ולהשתכר עד דלא ידע.

הנחת היסוד של הפסיכולוגיה החיובית היא חשיבה ומיקוד חיובי שכן מיקוד חיובי מייצר אנרגיות חיוביות לפעולה בעוד שהמיקוד השלילי מייצר אנרגיות שליליות. כלומר, הסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה.

איך ניתן להעלות את רמת השמחה במישור האישי?

כאן ועכשיו– הייה נכון וממוקד בכל רגע נתון לדוגמא:

  • כאשר אתה מבלה עם בן משפחה וחברים- תהנה מהמפגש, הוקר את המשפחתיות והיחד.
  • כאשר אתה מבשל- תתענג על הריחות, על היצירה, על החוויה ופשוט תהנה.
  • כאשר אתה משוחח עם אדם – היה קשוב לו- היה קשוב לכאן ועכשיו.
  • אל תתמקד בזיכרונות העבר – התמקד בהווה.

עסוק בפעילויות משמחות– האזן למוזיקה, טייל בטבע, תחביב שאתה מתחבר אליו או כל דבר אחר המעלה חיוך ומחזק את תחושת השמחה.

איך ניתן להעלות את רמת השמחה במקום עבודה?

הוכח כי הכנסת אלמנטים משמחים לסביבת עבודה משפרת משמעותית את האפקטיביות ומידת שביעות הרצון של העובדים במקום עבודתם. האדם מבלה שעות רבות מחייו במקום עבודה ועל מנת לתרום לתחושת השמחה המשפיעה מבחינת תוצאתית על השגת מטרות אישיות וארגוניות עלינו כמנהלים וכעובדים לנקוט מס' פעולות:

  • עיצוב סביבת העבודה– ארגן את סביבתך עבודתך כך שתהיה לך נעימה ונוחה, הכנס אלמנטים משמחים כגון תמונה שלך ושל בני משפחה, עציץ, משפט ממלא אנרגיה, הדלקת נר וכד'.
  • לחגוג הישגים קטנים– כל הישג הוא סיבה לחגיגה. ציין את ההישג, שלח מייל מפרגן, צ'ופר קטן, מילה טובה וכד'.
  • לשבור את השגרה– פגישה מחוץ למשרד, יציאה לטבע, ישיבת צוות במתכונת אחרת וכד' מאפשרים חיבורים וקשרים בלתי אמצעיים בין אנשים.
  • תקשורת תומכת– האזנה פעילה, דיבוב ועידוד, ייעוץ והיוועצות,לדבר על הטוב- על מה שעובד,חיזוק חיובי וכד'. 
  • פעילויות חברתיות– ערבי צוות, ערבי חברה, ימי גיבוש וכד'

כל אלה ורבים נוספים יחברו אותך למה שעושה לך טוב, למה שנכון לך, למה שטוב לך ובסופו של דבר יגבירו את תחושת השמחה.

שמחה היא מילת קסם שיש בתוכה עוצמות ומשמעות עמוקה

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן