"משבר הקורונה" – מאיום להזדמנות

כשהוירוס (COVID-19) החל להכות בסין, חברות רבות נקטו בטקטיקה של "נחכה ונראה" מתוך תקווה שהשפעותיו יחלפו במהרה ויהיו קטנות מאוד. תקוות לחוד ומציאות לחוד ורובן אגב נמצאות בעיצומו של משבר לא פשוט.
יחד עם זאת, ולמרות אי-הודאות הרבה, זה הזמן לזנוח את גישת ה"נחכה ונראה" וספירת כמות הנדבקים היומית ולהישען על יכולות הליבה שלך כמנהל מוביל, ושל העסק.
בתקופה הזו יש להשתמש יותר מתמיד ביצירתיות, זריזות, גמישות, ולחשוב לטווח ארוך יותר מהחודשיים הקרובים. זה יסייע מאוד לזהות הזדמנויות אישיות ועסקיות. התקופה הזו טובה גם לחדד לעצמנו מה חשוב באמת, בעסק וגם בקריירה האישית שלנו.

הכנתי טבלה מסודרת שכללה טור של משאבים (מוחשיים ולא מוחשיים), טור יכולות, והדגשתי את יכולות הליבה שלי ושל הארגון שאותו אני מוביל. יכולות הליבה הן היכולות היותר נדירות, קשות לחיקוי שמייחדות אותנו ואת העסק שלנו ובהן כדאי להתמקד, כגון: נאמנות לקוחות ובניית אמון עובדים.
אלו נכסים חיוניים ובעיניי יכולות ייחודיות והמשבר הזה מהווה הזדמנות נדירה לחזקן.

בנוסף, סולידיריות במצבים אילו הינה הכרחית ולכן הכנתי גם רשימה של אפשרויות לשיתופי פעולה בין אנשים וארגונים עסקיים. שיתוף פעולה הוא כלי מצוין ומשמש כמכפיל כוח במיוחד במצבי משבר. מצאתי נכונות אדירה ואפילו שמחה על היוזמה.

בתקופת משבר, אין לשבת על הגדר ולהמתין עד יעבור זעם, בתקופה שכזו חייבים להיות פרואקטיביים ולהפוך לעבוד כמו שסטארט-אפ עובד: מהר, רזה וחדשן.

תיאורית הברבור השחור מסייעת מאוד לשינוי חשיבתי במקרים הללו. אנו נחשפים לאירועים מפתיעים מאוד, מהירים, עוצמתיים שהיה קשה לחזות אותם והם בעלי השפעה גדולה על העתיד שלנו.
לתיאוריה יש גם צד נוסף, מה שמהווה ברבור שחור לאחד יכול להוות לנו ברבור לבן. הסוד תלוי ביכולתנו לזהות אזורי חולשה, לתקן מהר ולהכין תוכניות פעולה למרות השינוי הקיצוני במציאות. כדי להיות ברבור לבן, מצאתי כי ארבע אבני בניין עוזרות מאוד בתכנון בתקופה שכזו: חדשנות – איך לעשות מה שאני עושה באופן כזה שייתן ערך גבוה יותר (עובר לאון ליין, קונה עסקים שנסגרו)? איכות – איך יוצרים איכות גבוהה ועדיין שומרים על מסגרת תקציבית? יעילות – איך עושים מה שאני עושה בפחות זמן ובפחות כסף (נניח במקום לפטר לעבוד מהבית ו/או מודל של תשלום פר ביצוע/מכירה/שירות)? והכי חשוב איך אני שומר על קשר ותגובתיות עם הלקוחות, הספקים והעובדים (נניח מייל יומי מסודר עם עדכונים וגם עם עידודים).

וכמו שחבר טוב שלי אומר: כתף-כתף, לנשום ולנשוף, ופתאום הכל עבר ואנחנו כבר מוכנים, כי נערכנו בתקופה הזו. בהצלחה!

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן