מרחב פעולה (או בפשטות, עצמאות)

קל לנו מאד, בעיקר במשרות הבכירות יותר, לחוש כי כל העומס וכל האחריות מוטלים על כתפינו, וכתוצאה מכך, אנחנו רוצים להיות מעורבים בכל פרט ופרט. פעמים רבות, במהלך פגישותי עם לקוחות, אני נתקלת בבעלי עסקים, יו"רים ומנכ"לים הדורשים מהכפופים להם הצלחה ועמידה ביעדים. דבר שהוא, כמובן, טבעי לגמרי, שכן כולנו, בסופו של דבר, בלא קשר לתפקיד שאותו אנחנו ממלאים, מחויבים בדיווח ובהוכחת תוצאות למישהו. העניין הוא, שאותה אחריות להשגת תוצאות, מתקבלת באופנים שונים אצל אנשים שונים, ולכן, ישנם מקרים בהם בעלי התפקידים הבכירים מחזיקים בידיהם בכל הכוח במושכות, מעורים ומתערבים (אף בפרטים הקטנים ביותר) ובפועל, הם כולאים ומסנדלים את הכפופים להם, ומגבילים את היצירתיות, המעוף והאומץ שלהם.

למטבע הקרוי "מרחב פעולה" יש יותר מצד אחד

על אף שבמקרים מסוימים, גישה ניהולית זו עשויה להיות מוצדקת, כמעט בכל שיחה שאני מקיימת עם בכירים, עולה כי אחד מהפרמטרים הקריטיים עבורם להצלחה בארגון או בחברה הוא מרחב הפעולה שניתן להם ע"י ההנהלה במימוש המטרות, האסטרטגיה וחזון בעלי הארגון. מרחב זה, הלכה למעשה, מאפשר להם את מרווח הנשימה הנדרש ואת העצמאות לפעול במתאם להישגים, ליכולות, לכישורים ולמסוגלות שלהם. מי שנמצא "מעליהם" בהיררכיה הארגונית ולא יבין זאת בעת קבלתם לעבודה, יפסיד את כל היכולות הללו לטובת תחושה מזויפת של  "שליטה" במצב ובמהלך העניינים.

הכר את עצמך ואת סגנון הניהול שלך!

אין ספק כי הדבר הקשה ביותר בעולם הוא "לשחרר" – להאציל סמכויות, לסמוך על מישהו אחר שיבצע את העבודה בדיוק כמו ש א ת ם הייתם מבצעים אותה, או, אפילו להאמין שעבור מישהו אחר, השגת התוצאות, המטרות והיעדים, עשויה להיות חשובה בדיוק כפי שהיא חשובה לכם. זה קורה הרבה, ובעיקר אצל מייסדי חברות, שחשים (קצת בדומה להורים שמחפשים מטפלת, בייביסיטר או גן לילדם) שאף אחד אחר בעולם לא יוכל לאהוב את ה"בייבי" שלהם כמו שהם אוהבים.

כאן, יש לי טיפ קטן עבורכם –

אם אתם חשים שאינכם מסוגלים לסמוך על אדם מספיק בכדי להאמין בו ולתת לו את היד החופשית לנהל את הדרך להשגת המטרות, פשוט אל תשכרו את שירותיו!

מאידך, אם הבעיה חוזרת פעם אחרי פעם, ואתם לא מצליחים למצוא אף ממלא משרה בכירה שרואה איתכם עין בעין, יתכן שהבעיה לא נעוצה בהיצע בשוק, אלא דווקא בגישה שלכם…

מבחן התוצאה הוא עניין רציני, אבל הוא ישים ואמיתי, אך ורק, כשאתם נותנים לאיש המקצוע ששכרתם לעבודה את מרחב הפעולה הנדרש לו בכדי למלא את תפקידו ולהשיג את המטרות שנקבעו על פי תפישתו-הוא.

אחרת, אין טעם רב בכך – אתם לא מאצילים סמכויות, עסוקים כל העת בלבדוק אותו ואת התנהלותו, ומבזבזים זמן יקר, זמן בו א ת ם יכולתם לעשות דברים קונסטרוקטיביים יותר.

אתם מנהלים? אז ת נ ה ל ו!
זקוקים להכוונה? תוכלו לקבוע איתי פגישה אישית לשם כך.
קרן סדרינס, סוכנות ייצוג וליווי למנהלים

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן