מנהלים.ות יקרים.ות – איך משמרים עובדים?

זווית העובד.ת

מנהלים.ות יקרים.ות, רבות אנחנו תוהים לעצמנו איך העובדים עוזבים, למה הם עוזבים, למה הם לא מחייכים או למה התפוקה שלהם יורדת ויורדת – הרי הייתם בטוחים בראיון ובהתחלה שלהם, שזה ה- עובד שלכם, שזה הטאלנט הנבחר ושאיתו תוכלו להגיע לפסגות.

אז מה בעצם קורה? החלטתי לקחת את המושכות לידיים ולכתוב לכם מהצד השני של המתרס, מה קורה לנו כעובדים, איפה אנחנו מרגישים שקצה היכולת שלנו מגיע, למה יש לנו הרגשה שאנחנו לא מסוגלים יותר וכבר אנחנו מחפשים את הדבר הבא, כי מה שהיה נראה כהדבר הכי מבטיח בעולם, הפך להיות מדכא מדיי.

נתחיל בכך שעד שמצאתם עובד טוב וראוי, והעובד הרגיש שאיתכם הוא יעלה למעלה, הגיע הרגע לשמר – המילה הזאת כבר מקשה מעט על הנשימה, כי איך משמרים עובדים אם זה לא רק העלאה בשכר? וכמה אפשר לעלות, אם בכלל?

אז הבנו שגם אם החלטתם לגייס והכול עובד בהתחלה כמו שצריך, זה לא באמת נגמר שם, יש צורך לשמר כדי שהעובד באמת ירגיש שהוא הגיע הביתה.

זה הזמן, מנהלים.ות יקרים.ות להיות יצירתיים:

  1. אספר לכם משהו משמעותי – שדיי ברור לכולם, אבל זה כול כך לא מובן מאליו בימינו – יחס הגון. אין עובד אחד שלא מחפש יחס בעבודה שלו, אם אנחנו משקיעים את מירב הזמן שלנו, הכוחות שלנו, הידע ומה לא בעבודה- מין הראוי שהיחס יהיה נכון- אי אפשר לדרוש מעובד להתנהג בכבוד, לבוא כאילו הוא מגיע הביתה ולתת את כול מה שיש לו על מנת שהעסק יצמח- אם לא מתייחסים אליו כמו לאחד כזה.
  1. גמישות ונוחות- אין מה לעשות, ועדין הקורונה לגמרי חידד את זה, תביאו לעובדים שלכם נוחות וגמישות בשעות, אולי עבודה מהבית שגם הוכחה כאפקטיבית, ימים של משרד, ימים של בית, חופשות ראויות בתשלום, שעות שנוחות לכל אחד בהתאם לעובד שהוא – יש לא מעט עובדים שמייצרים תפוקה אדירה יותר בשעות אחרות – אל תהיו ׳ראש בקיר׳- תפתחו את עצמכם ליצירתיות ושינויים שהעולם הוכיח שצריך. זה אולי מרגיש לכם כמו פגיעה בתועלת- אבל תסמכו עליי, ההפך הוא הנכון.
  1. אל תפחדו לשמוע עוד דעה- כל מקום עבודה שלא נותן לעובד להביע דעה, או מזלזל בדעותיו שלא יחשוב שהעובד יישאר- ולמה? תחשבו על זה, עובד שמגיע אליכם, מגיע ממקומות אחרים, מקומות שהוא ראה, שינויים שהוא למד במהלך שנות עבודתו, דברים שהוא חווה ועוד… אם עובד מביע דעה, לפחות תתייחסו אליו בכבוד – זה לגמרי יפתח לכם עולמות חדשים ואתם תקבלו נאמנות מוחלטת- מוכח מדעית.
  1. סבלנות- בתוך הסבלנות נכנס לא מעט פיתוח וטיפוח – תשקיעו בעובד שלכם כדי שהוא ישקיע בכם גם- תנו לו השלמות, קורסים, בהחזר מלא או חלקי, סדנאות, אירועים שיכולים להעלות את התפוקה שלו- הוא ירגיש רצוי, מוערך וממש כמו בבית – הוא יישאר נאמן לאורך כל הדרך, הוא יהיה חלק ממכם וירגיש חשוב, ירגיש שאין לו צורך במקום אחר. הוא יביא את הידע החדש שצבר לתוך הארגון שלכם- מה זה אומר? לגמרי תועלת לארגון בטווח הארוך.
  1. ביקורת בונה- מכירים את המושג? הגענו למילה החשובה- כמה מהמנהלים של היום לא יודעים להבחין בין ביקורת בונה לשלילית? הרבה- תאמינו לי שכל כך מאסתי במנהלים שחושבים שאני ׳מטומטמת׳ שפשוט החלטתי שאני לא רוצה יותר בוסים ועברתי לדרך עצמאית- יותר טוב? לא בהכרח, אבל יש גישה ודרך לכל דבר. אם אתם מנהלים ארגון- מדהים, דרך ארץ זה חלק מזה. מוטיבציה מגיעה שיש חשק, שנותנים לך ביקורת שלילית- אין חשק. מרגיש כמו משהו ילדותי? מרגישים שזה התעסקות בתפל? אז לאורך זמן אתם תראו שממש לא- עובד נכנס לארגון שלכם כדי לצמוח איתכם, תחשבו על זה. ביקורת בונה ולא שלילית תייצר סביבת עבודה שלווה.
  1. האם אתם יודעים כמה עובדים עוזבים בגלל המנהל שלהם ולא בגלל העבודה בפועל? אתם לא מבינים כמה- אני אספר לכם בנימה אישית שעזבתי את העבודה האחרונה שלי בגלל זלזול של המנכ״ל – הוא באמת חשב שאני… לא אכביר במילים, בטח כבר הבנתם – זה לא שינה את זה שאהבתי את העבודה וזה לא שינה שאהבתי גם את העובדים, מה שניצח וקבע את עזיבתי היה המנכ״ל. תחשבו על זה רגע, קחו נשימה ותראו איך אתם יכולים לשמור על העובדים שלכם, איך תגדירו ציפיות שברורות מההתחלה, שיחות עם העובד על מנת לראות את ההתקדמות של שני הצדדים, לא ציפיות משתנות שיוצרות לחץ ומרמור אצל העובד- שימו לב!
  1. כשאתם מקבלים לעבודה עובד- אתם מקבלים לעבודה את כל מי שהוא- כולל התחביבים שלו. לכל אדם יש מעבר לעבודה בשעות הפנאי, עוד דברים שהוא עושה, עוד עשייה. בדרך כלל נשארים בעבודה כדי להתפתח ולקבל הרגשת ביטחון. תשתמשו בתחביבים של העובד, קבלו אותם, זה מה שהופך אותם למה שהם. חפשו לראות האם התחביבים שלהם יכולים לתרום לארגון ואיך אפשר לשלב בין השניים… מבטיחה לכם שאם כל הדברים שאמרנו עד עכשיו לא עזרו- זה לגמרי יתרום לתחושת השייכות של העובד.
  1. נשמתם עמוק- הגענו למקום שלא פחות חשוב. כסף. תנו לעובד בונוסים, העלאות שאפילו אם הן קטנות מוכיחות לעובד שהוא עשה דרך והוא מוערך. חופשות מהעבודה, אירועים מהעבודה. רווחה נרחבת שמדגישה לעובדים שחושבים עליהם מעבר לעבודה. בין אם זה ערבי גיבוש, ימי גיבוש, משחקים, מתנות בחגים – תתפלאו שהייתי בעבודות שאפילו לא הביאו מתנות לעובדים בחגים- מופתעים? תתארו לעצמכם כמה מרמור זה יצר בקרב העובדים. תקפידו על הכנסת משכורת בזמן, על להיות כנים עם עצמכם ועם העובדים, שקיפות – ולאורך זמן אתם תראו את התוצאות.

לסיום- קחו נשימה ותבדקו מה היחס שלכם לעובדים. אין זה אומר שעובדים לא יעזבו, אבל אם תקפידו על הדברים האלה תוכלו לייצר סביבת עבודה שנעימה לכולם, כך הארגון יצמח ויתפתח ומי יודע- אולי תתעסקו פחות בצורך לגייס עובדים.

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן