מנהלים בעידן הקורונה

(חלק שני בסדרת מאמרים)

נורית צוררו*

כפי שהצגתי במאמר הראשון, אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת. בחלק השני בסדרה, אעסוק במודלים שיסייעו לכם, המנהלים, לפתח את הכישורים הנדרשים לכם על מנת להצליח לנהל בתקופת אי הוודאות בה אנחנו נמצאים.

ניהול מותאם אישית

המודל הראשון עוסק בניהול מותאם אישית. מודל זה מתבסס על תיאורית המנהיגות המצבית שפותחה על ידי הרשי ובלנצ'ארד. בבסיס התיאוריה עומדת הקביעה שמצבים משתנים ועובדים שונים דורשים סגנונות ניהול שונים. 

תיאורית המנהיגות המצבית נוגעת בשלושה צירים: 

  • ציר המשימה – שבו קיימת תקשורת חד כיוונית בין המנהל לעובדים. המנהל נותן משימות, אומר כיצד לבצע ומפקח על הביצוע.
  • ציר האנשים – שבו קיימת תקשורת דו כיוונית בין המנהל לעובד. המנהל מקשיב, מספק תמיכה, מערב את עובדיו בקבלת החלטות וכד'.
  • ציר מעורבות העובדים – זוהי פונקציה של המוטיבציה, רמת המקצועיות, החוסן הנפשי, המוכנות לקחת על עצמם את האחריות למשימה והיכולת שלהם לפתור בעיות. 

המודל כולל ארבעה גוונים של ניהול: תומך, מדריך, מכוון ומאציל. חשוב להדגיש שכל מנהל נדרש לשילוב של כל גווני הניהול. הגוון נקבע משילוב של המשימה, המקצועיות והחוסן הנפשי של העובד.

ניהול מכוון

ניהול שבו עליכם להגדיר לעובד מה לעשות, איך לעשות ומתי לעשות. ניהול זה מתאים לעובדים שהמיומנות המקצועית שלהם נמוכה אך הם בעלי מוטיבציה גבוהה להצליח. על פי רוב, אילו יהיו עובדים חדשים. 

עד לפני 10 חודשים, הייתם מוצאים את העובדים האלה שעות ארוכות אצלכם בחדר, שואלים לפני כל פעולה, במהלכה ובסופה. היום, הם לא יכולים לקום ולגשת אליכם. הם מקבלים את עיקר התמיכה וההכוונה באמצעות שיחות טלפון, זום או מיילים. עליהם לקפוץ למים הרבה יותר מהר מעובדים חדשים בתקופות קודמות. ועדיין, עלינו כמנהלים, לשים לב לא להשאיר אותם מאחור ולספק להם את ההכוונה שהם צריכים.

ניהול מדריך

ניהול שבו יש צורך בהדרכה מקצועית בשילוב תמיכה רגשית גבוהה. אילו עובדים בעלי ניסיון בינוני עם מוטיבציה נמוכה. הם מתוסכלים מכך שטרם הצליחו להוכיח את עצמם, חוששים שלא סומכים עליהם וזקוקים לחיזוקים. חשוב להם לדעת ש"שומעים" אותם, ומקבלים החלטות שמתייחסות לרעיונות ולהצעות שלהם. 

עובדים אילו זקוקים ליותר ישיבות צוות, בזום או פרונטליות. ישיבות שבהן יבחנו כיצד עמדו במשימות מצד אחד, ויקשיבו לרעיונות שלהם. מצד שני, האווירה בין אנשי הצוות חשובה להם מאוד.  

ניהול תומך

סגנון ניהול זה מתאים לעובדים בעלי ניסיון שיכולים להוביל פרויקט, אבל הם חסרי ביטחון עצמי ביכולתם להוביל אותו. הם זקוקים לתמיכתכם בקבלת החלטות ובתמיכה רגשית באופן כללי. 

היום, יותר מתמיד, אנחנו פוגשים עובדים כאלה. גם מי שקודם היה לו יותר ביטחון עצמי וחוסן נפשי, צריך היום, יותר אוזן קשבת, מישהו לדבר איתו, מישהו שיחלוק איתו מה קורה לו בבית. הדרך לנהל אותם היא בשיחות אישיות, אחד על אחד, בזום או בטלפון. מומלץ, להתחיל את הבוקר בסבב טלפונים של מספר דקות לכל עובד, לשאול מה שלומו ואיך עבר היום הקודם. לסייע לו בקבלת החלטות הקשורות למשימה עליה הוא עובד תוך מתן ונטילציה.

ניהול מאציל

סגנון ניהול זה מתאים לעובדים שעשו כברת דרך בארגון, הם בעלי יכולת ביצוע ומחויבות גבוהה לארגון. האחריות לביצוע הכולל של המשימה עוברת אליו. הוא אחראי על לוחות הזמנים, קבלת החלטות וביצוע בפועל. בסגנון ניהול זה, המנהל נשאר ברמה של פיקוח וכמעט אינו מעורב בפעילות השוטפת.

תקופת הקורונה אפשרה לעובדים רבים להוכיח את עצמם, גם כאלה שלא חשבנו לפני כן שמסוגלים. חשוב לאתר את העובדים שהפתיעו לטובה עם חוסן נפשי ויכולת להוות אוזן קשבת גם לעובדים אחרים. זה הזמן לפרגן להם ולתת להם יותר אחריות ויותר משימות לביצוע. או במילים אחרות – האצלת סמכויות נרחבת.

האם אתם מצליחים לזהות את העובדים שלכם וכיצד תוכלו להניע אותם לפעולה בדרך המתאימה להם?

ניפגש במאמר הבא.


*על הכותבת: נורית צוררו – יועצת לארגונים, מנטורית ומרצה בנושאי ניהול.

צור קשר עם נורית צוררו

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן