מבט מתוך המהפכה

מאת: אבי אלבאום*

שני המאמרים הקודמים עסקו בצורך להגיב לעולם משתנה במהירות. בסדרת המאמרים הבאה נבחן את השינויים בצירי ההתרחשות השונים על מנת להבין את המהפכה בתוכה אנו נמצאים.

איך יודעים שזו מהפכה?
כשגוטנברג המציא את מכונת הדפוס הוא לא ידע שהוא עושה מהפכה.
בי שנג הסיני המציא בשנת 1030 מכבש דפוס, אך ההמצאה הסינית לא התפשטה ברחבי העולם. כי הכתב הסיני דרש אלפי סימנים שונים ובנוסף לכך, ההמצאה הסינית לא כללה תהליך הפקה תעשייתי, זול ומהיר של אותיות הסדר. עד המצאתו של גוטנברג, הועתקו ספרים במערב בהעתקה ידנית, בעבודת נמלים. שיטה נוספת שהייתה נהוגה בזמנו הייתה חריטת אותיות על גבי לוחות עץ ומלויים בדיו, שיטה שאפשרה יצירת ספרים מהר יותר מכתיבתם ביד, אולם על כל לוח עץ ניתן לייצר מספר מועט של דפים. על מנת לפתור מצב זה, צריך היה גוטנברג לשלב מספר המצאות: תבנית יציקה, שתאפשר להפיק עותקים רבים וזהים של אותיות בולטות. סגסוגת מתאימה לאותיות סדר דפוס, נוקשה דיה לעמוד בלחץ מכבש הדפוס, גמישה דיה לאפשר לחץ אחיד על פני כל משטח הדפוס, קלה למחזור ובעלת נקודת היתוך נמוכה יחסית. ולהמציא מכבש דפוס.

גולת הכותרת של מפעל הדפוס שלו הייתה- מהדורת התנ"ך והברית החדשה שהדפיס, שהייתה ידועה במשך הדורות כ"תנ"ך גוטנברג" או כ"תנך מזארין" (Mazarin Bible).

באירופה, תוך זמן קצר, התפשטה ההמצאה ובתי דפוס רבים קמו והתחילו לפעול. להתפשטות מהירה זו של הספר הכתוב היו השלכות מרחיקות לכת:

  • עלייה בלימוד קרוא וכתוב, שהובילה לעלייה בביקוש לספרים.
  • השכלה נרחבת לכל שכבות החברה, כולל איכרים מהמעמד הנמוך.
  • הקמת אוניברסיטאות בערים רבות באירופה בגלל הביקוש הגובר להשכלה.
  • פרסום הודעות וצווים של המלכים הפך לקל הרבה יותר.
  • יצירת שפה ספרותית אחידה, השפה בה מדפיסים את הספרים.
  • הופעת העיתונות.

מעבר לכך ניתן לראות תופעות נוספות, חברתיות בעיקרן, חזקות מאוד שהשפעתן ניכרת עד היום:

  • הדפסת ספרים בשפות לאומיות כגון צרפתית, אנגלית, גרמנית ועוד, גרמה להעמקת השימוש בשפות וכתוצאה מכך התגבשו זהויות לאומיות סביב הידע והתרבות המתחדשים ונכתבו יצירות בשפות לאומיות. הדבר העצים את הלכידות התרבותית סביב השפות, ובכך תרם לעליית הלאומיות.
  • ירידה בכוחה של הכנסייה בגלל נגישות לספרי הקודש והפצת דעות נגדה ונגד השלטון, שהביאו לצמיחת הנצרות הפרוטסטנטית. תרגום התנ"ך לשפה הגרמנית ולשפות נוספות והפצתו בעותקים רבים בעקבות מהפכת הדפוס הביאו לשחיקת המונופול של הקתוליות על הבנת התנ"ך ולירידת כוחה של הכנסיה.
  • מהפכת הדפוס גרמה לרמת החיים, הידע והמשכל של האנשים באירופה לצמוח בצורה משמעותית, צמיחה שסימלה את סיום תקופת ימי הביניים ותחילת תקופת ימי העת החדשה.

מהפכות נעות על שלושה צירים – חברה, כלכלה וטכנולוגיה. מהפכת הדפוס התחילה בטכנולוגיה והשפיעה מאוד על הכלכלה והחברה באופן המוביל בצורה ישירה למהפכת המידע שבתוכה אנו חיים כיום.

במאמרים הבאים נבחן את שלושת צירי המהפכה בת זמננו.


*כותב המאמר: אבי אלבאום מוסמך במנהל עסקים ומוסמך בפילוסופיה 
כותב ומצלם בשעות הפנאי

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן