כיצד מתמודדים עם מתחים בין עובדים בעיתות משבר?

תקופת הקורונה, במידה רבה, טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצו לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. גם אלה, ברי המזל, שלא איבדו את מקום עבודתם בשל המשבר, נאלצו (ועדיין נאלצים בזמן כתיבת שורות אלה,) להתמודד עם ההשפעות השונות של המצב. ומאחר וגם בתחום העסקי, בדומה לתחומים אחרים, חוזק החולייה בשרשרת הוא כחוזק החולייה החלשה ביותר בה, אין ספק כי הלחץ והמתח המתמיד (עייפות קורונה, Covid Fatigue) מתחילים לתת את אותותיהם בארגונים השונים, שבתחילה, היה נדמה שצלחו את המשבר בשלום. ברור לגמרי, כעת, כשאנחנו יודעים שהקורונה עתידה לרחף מעלינו עוד למשך זמן רב, כי יש צורך בשינויים בדרך החשיבה, כמו גם באסטרטגיית הניהול.

מרתון אינו דומה לספרינט (למרות ששניהם מסווגים כ-"ריצה")

הטבע האנושי מאפשר לנו להתגייס ולהתאמץ לצורך אירועים נקודתיים חריגים, כך שהפגנת גמישות, הבלגה וסבלנות לאורך טווח זמן קצר, כשאנחנו רואים את הקצה (את האור שבקצה המנהרה), עשויה להיות לנו קלה יותר. לעומת זאת, ההתגייסות ההתנהגותית והניהולית לטווחי זמן ארוכים, מצריכה היערכות שונה, אחרת, מכיוון שככל שחולף הזמן ואנחנו עדיין מצויים בליבו של המשבר, קשיים צפים ועולים בחריפות, הסבלנות הופכת לקצרה, רמות המתח עולות, ואי הוודאות שאנחנו חווים בתחומי החיים השונים שלנו פוגעת ביכולות ההתמודדות של העובדים והמנהלים, ולכן – גם ביכולתו של הארגון-כולו ובסיכוייו לצלוח את תקופת המשבר כולה בשלום.

ארבע נקודות חשובות לשינוי אסטרטגיות – כדי לנהל נכון בעת משבר:

  1. שינוי זווית ההתבוננות – אנחנו לא פועלים בתקופה רגילה, ולכן, ההתבוננות העסקית הניהולית הרגילה כבר אינה פועלת כאן כהלכה. בזמן הזה חשוב להשקיע בטיפוח ובהעצמה האישית של העובדים, למשל, תוך העברת מסרים חיוביים, המפתחים את הלויאליות שלהם לארגון.
  2. שימת אגו בצד – חכמים ולא צודקים – בזמנים בהם האמוציות שולטות (תקופת הקורונה היא דוגמה מצוינת לכך), חשוב לקחת צעד אחורה כדי לראות את התמונה הגדולה יותר, המטרה המשותפת שלכם ושל העובדים – לגרום לארגון לצלוח את המשבר. התבוננות כזה תאפשר לכם לשים את האגו בצד ולא לחפש "לצאת" הצד הצודק בכל אינטראקציה.
  3. הנחיות ברורות המכוונות לרציונל מתן הנחיות ברורות המתייחסות לרציונל (תוך התעלמות מהרגש) אף הוא מאפשר לכם לסנן את רעשי הרקע המטרידים והבלתי רצויים שקיימים אצל כל אחד מאיתנו בשל הקורונה – הפחדים האישיים, החשש ממה שצופן העתיד וכד'. הכיוון לרציונל ממקד אותנו בכאן ובעכשיו.
  4. שקיפות ושותפות ולא הנחתה – הנחתות והוראות "מגבוה" אף פעם לא היוו דרך ניהולית נכונה, וכיום, הרבה יותר מבעבר, הן עלולות להוות טריגר למשבר (בעיקר בשל אותה "עייפות קורונה" שהזכרנו בתחילה). לכן, כיום, יותר מתמיד, יש צורך לטפח את תחושת ה"ביחד", תוך שקיפות מלאה (כמובן, ככל שניתן). באופן כזה, אנחנו מאפשרים לעובד לחוש שהוא "שייך" לארגון ויש לו שליטה מסוימת על המתרחש.

מתמודדים עם משבר ניהולי בשל הקורונה?
מוזמנים להתייעץ איתי על כך בפגישה אישית.
קרן סדרינס, סוכנות ייצוג וליווי למנהלים

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן