התרשמות – רושם ראשוני בראיון עבודה

קרן קולטניק*

במהלך שנות עבודתי בתחום הגיוס אני נתקלת לא פעם בשאלה מצד מועמדים: "מהי הדרך הנכונה להתנהלות בראיון עבודה? מהו "הסוד"?"

עם בוא חג האביב, לאחר שנה של סגרים,  נדמה שהמשבר הגדול מאחורינו והקורונה היא חלק משגרת היומיום שלנו. אנרגיה של תנועה, התחדשות ועשייה. אנרגיה המסמלת את בוא האביב.

כמי שעוסקת בתחום הגיוס וה- HR  שנים רבות וחוותה אי אילו משברים בשוק התעסוקה אני יכולה לומר שמשק התעסוקה הוכיח את היכולת שלו לצלוח משברים. משיחות רבות שאני מקיימת עם מנהלים וקולגות שלי בתחום ארגונים רבים יחזרו לגייס ולראיין מועמדים גם ב- OFF LINE ולכן, אני ממליצה להתכונן.

שאלה נוספת שאני נשאלת על ידי מרואיינים רבים היא: "אני מתאים להם כמו כפפה, אז למה לא בחרו בי?" אז למה, באמת?  הנחת היסוד שממנה אני יוצאת היא: כאשר הוזמנת לראיון בחברת השמה/ ארגון  הוזמנת לאחר סינון ראשוני הבוצע ע"י הצוות המגייס. סביר להניח שבהיבט המקצועי/הטכני אותרת כמתאים למשרה. השלב הבא ובהחלט המכריע, הינו שלב ההתרשמות.

מהי התרשמות ומה ביכולתנו לעשות כדי לשפר את ההתרשמות?

ה – הופעה חיצונית והיגיינה אישית

ת – תכנון

ר –  ראיון

ש – שליטה עצמית

מ – מיתוג עצמי

ו – ויתור על חשיבה שיפוטית

ת – תקשורת

הופעה חיצונית והיגיינה אישית. אני בטוחה שהרבה יותר נוח לך עם ג'ינס רופף, חולצת טריקו מימי הטיול השנתי בתיכון ונעלי ספורט משופשפים. לפני ראיון עבודה – כדאי שתיתן עדיפות לבגדים רשמיים ואלגנטיים יותר. בנות.. חצאית קצרה ואיפור מופרז אשר הופכים אתכן ללהיט במועדון לילה, לא יתרמו ליצירת רושם של עובדות רציניות ומקצועיות. כמו כן בל נשכח, ממברשות שיניים/שיער, סכיני גילוח ודאודורנטים- בעיקר בחודשי הקיץ החמים. הופעה חיצונית מהווה בסיס לבניית התדמית החיצונית ומשקפת את אופייך, הביטחון העצמי ואת מצב הרוח שלך.

תכנון – בניית תסריט שיחה עוזרת להתמודד עם מכשולים ושאלות "מכשילות" –   הכר את עצמך, בנה רשימה של תכונות אמיתיות שלך. בחר את התכונות החיוביות הנחוצות להצלחה בתפקיד ואת התכונות השליליות שלא פוסלות אותך כמועמד.

 אין ספק שקל יותר לנקוב בתכונות החזקות. אם אתה מתקשה להשלים את הרשימה של התכונות החלשות/מעכבות- אל תהסס לפנות לקרובים ויקירים, מי כמותם ישמח "לעזור".

בנה רשימה דומה של מיומנויות, כישורים, ידע וניסיון הרלוונטיים לתפקיד. חשוב גם שתזכור איפה עבדת ובאילו תקופות, מה היו הסיבות להפסקת העבודה. השתדל לתת סיבות אמיתיות. פיטורין לא הופכים אותך לעובד לא ראוי, שקרים – כן.

ראיון הנו כלי ליצירת קשר ראשוני-  לאחר שהתכוננת והתלבשת בהתאם, הגעת לפגישה עם מראיין (אין לי צל של ספק שהגעת בזמן ואף הקדמת בכמה דקות), בכניסתך למשרד חייך לפקידת הקבלה, הצג עצמך בנימוס. בזמן ההמתנה השתדל להימנע משיחות טלפון, לעיסת מסטיק או אכילה. אם תוצע לך שתייה, הסתפק במים, קפה תוכל לשתות בשפע לאחר שתתקבל לעבודה. היעזר בסבלנות גם אם המראיין מתעכב.

בכניסה לחדר הושט יד ללחיצה רק אם המזמין הושיט את ידו ראשון- לחיצת יד צריכה להיות מספיק חזקה ולא ניעור קל של קצות האצבעות. במהלך הלחיצה שמור על קשר עין וחיוך. התיישב על הכיסא רק לאחר ישיבתו של המראיין. הקפד על ישיבה זקופה ולא מרושלת, אולם נינוחה ומשדרת בטחון עצמי. עם התיק לא מתחבקים, אלא שמים אותו בצד.

הרשה למראיין להוביל את השיחה, אל תתנפל עליו עם שאלות מיד. תענה לכל השאלות של המראיין, תן תשובות מלאות ומספקות, אך חסוך ממנו פרטים מיותרים וסיפורים ארוכים מידי. את השאלות שרצית לשאול תשאיר לסוף השיחה.

שליטה עצמית מאפשרת זמן חשיבה לפני מתן תשובהמראיין מנוסה יעשה כמיטב יכולתו להוציא אותך מהכלים, לגרום לך לאבד סבלנות ולחשוף תכונות פחות נעימות- אל תיתן לו את התענוג! שלוט בשפת הגוף והבאת הפנים שלך- אל תגלוש לתגובות רגשיות. ענה תשובה מלאה לכל שאלה שתוצג בפניך. אל תנסה לעקוף את השאלות שאינן לטעמך – עלול להתפרש כחוסר אמינות. לעולם אל תשמיץ את העמיתים או מנהלים ממקומות עבודה הקודמים, אל תשתמש בשפה מזלזלת או בוטה ואל תפנה אצבע מאשימה- זכור שאתה מציג את עצמך, לא את האחרים.

תפגין בטחון עצמי ביכולות ובכישורים שלך, השתמש בשפה חיובית, כבד את המראיין ואת האנשים איתם באת במגע במהלך שנות הניסיון התעסוקתי שלך.

מתג את עצמך כמועמד טוב ומבוקש. במהלך השיחה אל תשכח, ולו לרגע אחד, שגם אתה כאן בכדי להתרשם. יש לך זכות לבחור את מקום העבודה בדיוק כמו שלארגון יש זכות לבחור את העבדים שלו. בסוף השיחה עם המראיין חשוב שתעלה את השאלות החשובות לך, בקש מהמראיין לספר על הארגון, לתאר את התפקיד המדובר, תנאי העסקה והמשך התהליך. השאלות שלך מצביעות על העניין שיש לך בחברה או במשרה.

ויתור על חשיבה שיפוטית מאפשר דו שיחבאחת הסדנאות שהעברנו בחברתנו, שאל אותי המועמד: "אני מרגיש קירות מסביבי, איך חודרים אותן?". מועמד יקר, פשוט חדל לראות קירות בכל מקום. ראיון עבודה אינו שדה קרב, המראיין אינו האויב להיפך הוא מתווך ומגשר בין אדם לארגון. מועמד שמסרב להגיע לפגישת היכרות בחברת השמה מוותר בדר"כ על יותר מהצעת עבודה אחת. המנע מהתנהגות מתנשאת ואמירות סנוביות

תקשורת היא מילת מפתח להרבה דלתות. שאל את השאלות הנכונות לך ואל תניח הנחות, הקשבה לפני תגובה, היה כנה וישיר, שתף פעולה עם המראיין. זכור- מי שניכן בכישרון ליצירת קשרים אישיים עם הסובבים נוכח לראות את הקירות נהרסים.

בהצלחה


*מחברת המאמר: קרן קולטניק – מנהלת HR במשרד הביטחון  

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן