השלכותיהם של מנועי השינוי על עולם העבודה

אין ספק כי דיברנו על השינויים לא מעט. אבל גם תקופה לא מבוטלת אחרי, עדיין מרגישים את השינויים באוויר. זה מלמד אותנו, שלא משנה מה, ישנם שינויים, בין אם זה בגלל מגפה עולמית, בגלל שוק העבודה או כל דבר אחר. הקורונה אולי לימדה אותנו להתמודד עם שינויים טוב יותר, אך האם אנחנו יודעים על מה השינויים האלה משפיעים וכמה כוח יש להם? השינויים נוגעים בכל אחד מהאספקטים שאנחנו מכירים והם:

שינויים חברתיים ונורמטיביים

שימו לב על השינוי שיש בשוק העבודה בתחום החברתי, הרבה יותר עובדים יעדיפו לפנות זמן לפנאי ולמצוא עבודה שיכולה להעניק להם תנאים שלא היו קודם, לדוגמה העבודה מהבית, עבודה היברידית וכדומה… נדמה כי השינוי המהותי ביותר הוא היכולת של העובדים למצוא זמן לא רק לעבודה, העבודה כבר לא מרכז העניינים ואין ספק שזה מתכון לשינוי בשוק התעסוקה.

התפתחות טכנולוגית

הרבה מהמקצועות שהכרנו בעבר נעלמו עקב פיתוח טכנולוגיה חדשה. העולם הטכנולוגי רץ בקצב מהיר ומשאיר אבק. הדבר משפיע ישירות על מבנה שוק העבודה ועל היעלמות המקצועות שהכרנו. עוד לפני שנים רבות חששו אנשים שמה מכונות יחליפו אותם, והרי – שהיום יש הרבה משרות ותפקידים שיכולים להיות מבוצעים על ידי טכנולוגיה. ויחד עם זאת, עדיין נראה שיש ביקוש למקצועות אחרים, מקצועות שיותר קשורים לעולם הטכנולוגי. אז מצד אחד ישנם מקצועות שנעלמו מהשטח… מצד שני שוק העבודה מתפתח למקום אחר וזה מצריך שינוי, מחשבתי ואולי אפילו מקצועי. 

ובאותה נשימה אותו שינוי בצורה אחרת, יש לא מעט מקצועות שנוספו להם רכיבים ושינו את מהות העבודה שלהם, ולכן ישנה צפייה מאוד ברורה שהעובדים יצטרכו לעדכן ולקדם את הידע שלהם בכדי להישאר רלוונטיים לתפקידים הללו או בכלל, להישאר רלוונטיים לשוק התעסוקה המשתנה.

צורות חדשות

בשנים האחרונות אנחנו קולטים את המגמה המשתנה, אם בעבר היינו רואים עובדים שנמצאים שנים באותו מקום עבודה, בזמן האחרון יש תחלופה שנראית הרבה יותר לעין. עובדים אצל כמה מעסיקים, מעבר בין עבודות, החלפות מקצוע וכדומה… אלו קשורים לתזוזות בעולם הקריירה, לשינויים בשוק, לשינויים במקצועות שאולי יותר רלוונטיים וכדומה… בעתיד אנחנו נצפה בהרבה יותר גמישות בעבודה מאשר היו בשנים קודמות. הרבה יותר מהעובדים מחליטים לעבוד בצורה עצמאית והמושג פרילנסרים צבר תאוצה. משתתפים חופשיים הם נקראים, אלו מחליטים להעניק את השירות שלהם ולא להיות שכירים. דבר המעיד לא מעט על היכולת של אנשים ועובדים לקום ולהחליט לעשות שינוי בעבודה שלהם, מה שמשפיע ישירות על שוק התעסוקה. 

שינויים בסביבת עבודה

כן, כמו שרובנו יודעים וזה מתקשר לשאר המאמר, השוק המשתנה מראה כמה שינויים יש גם בסביבה. מה שהיה ברור מאליו – לקום בבוקר וללכת למשרד – נדמה כי כבר כמעט נעלם. היום, כשהאיזון בין העבודה לחיים האישיים נמצא באיזון, יש לעובדים החלטות אחרות, כמו לעבוד מהבית, מבחוץ, ממשרדים שמושכרים לשעות או לימים וכדומה… אז היום אנחנו נראה מלא עסקים שמציעים את השירותים האלה – משרדים להשכרה על בסיס שעתי. נוצרו קהילות, קשרים, שותפויות ועוד בזכות אלו. חללי עבודה משותפים זה דבר שמצד אחד הוא פולס ענקי ומצד שני מדגיש את השינויים שקורים בעולם. האם זה לטובה או לא? תלוי כמה אנחנו מסוגלים להתמודד עם שינויים.

העסקים של היום חייבים להתאים את עצמם לשינויים שנעשים בשוק העבודה, הן המעסיקים והן העובדים. השינויים קורים בקצב מהיר והדבר דורש מאיתנו מיומנויות שאולי לא ידענו שיש לנו. מה שהכרנו על השוק כבר לא קיים, בעולם שמשתנה בקצה מהיר, גם אנחנו נאלצים להשתנות מהר. וזה אומר להגדיל ראש, לצאת מהקופסה, למצוא פתרונות מהירים והכי חשוב להבין שגם אנחנו חלק מהשינויים. 

אבל עדיין, זה לא אומר שאתם צריכים להתמודד עם כל זה לבד. לא כל עוד אנחנו פה. בזכות הידע שלנו וההבנה שלנו את השוק, את השינויים ואת המגמות החדשות, אתם יכולים להיות רגועים. קרן סדרינס – סוכנות לייצוג מנהלים.

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן