השילוש הקדוש בבחירת שותף למיזם

בהנחה שיצאתם לדייט בחייכם, לבטח גם אתם יודעים שמציאת "האחד" אינה בהכרח פשוטה, ומותנית ברצון, סבלנות ובעיקר – התמדה. אם חשבתם שלמצוא שותף לחיים זו משימה מורכבת, דעו כי בחירת שותף למיזם חייכם עלולה להיות מורכבת אף יותר. אז לא, אין כל כוונה הבהיל או להרתיע אתכם חלילה, אלא רק להדגיש בפניכם את חשיבותו, משמעותו והשפעתו של השותף על המיזם – על הדרך ועל היעד הסופי.

הטעות המרכזית של מרבית הבוחרים בשותף למיזם או שותף להשקעה במיזם כלשהו הינה הנטייה להסתמך על תכונות האופי של השותף הפוטנציאלי, או לחילופין על סמך היכרות מוקדמת.

הסתמכות על שיקולים אלו עלולה להביא לסכסוכים אישיים, לנפילות ולהפסדים כלכליים וכן למצב של ביום ההשקעה או סגירת העסק תוך סיום היחסים עם השותף – היו אלו אשר היו טרם הקמת המיזם.

רבים מהיזמים נוטים להסתמך בבחירת השותף העסקי על הרגשות ובכך לבחור "אדם טוב לב", "מצליח", "בעל רזומה" ועוד. יש לזכור כי  המטרה העיקרית בבחירת שותף עסקי הינה הצלחה כלכלית.

לפניכם, כמה פרמטרים לפיהם תוכלו להעריך את השותף ומידת התאמתו אליכם:

אז איך בוחרים שותף למיזם?

מובן כי בחירת השותף צריכה להתבסס על היכרות ולמידה הדדיים, ודייט אחד בוודאי שאינו מספיק. עם זאת, ישנם שלושה דברים עיקריים עליהם נכון לבסס את בחירת השותף:

  • תרומה מקצועית משמעותית – הסיבה שבגללה בחרתם לחבור לשותף, היא משום שיש לכם צורך באדם נוסף שינהל, יריץ ויקדם אתכם את הדבר הגדול הזה שנקרא "מיזם". כשאתם בוחנים שותפים פוטנציאליים, העריכו אותם (גם ובעיקר) בהתאם למידת תרומתם המקצועית. כדאי מאד שהשותף יוכל להעניק ערך למיזם באזורים שאתם לא יכולים לתרום בהם. במילים אחרות? מישהו שישלים אתכם מקצועית. כמו כן, הבטיחו כי השותף אקטיבי ויוזם, ולא אדם פאסיבי שצריך שיניעו ויתפעלו אותו (זהו ההבדל בין שותף דומיננטי לעובד בצוות).
  • מטרות משותפות – ישנם יזמים שהפרשנות שלהם להצלחה היא אקזיט ב-X מיליונים, בעוד יזמים אחרים מסתפקים ב-Y מיליונים. הפרשנות האישית והשונה משפיעה באופן ישיר על רמות המוטיבציה והעשייה של כל אחד מהשותפים. ולכן, חשוב להבטיח כי אתם והשותף המיועד, חולקים את אותן השקפות, ציפיות ומטרות באשר למוצר שלכם. אחרת, אתם עלולים למצוא עצמכם חלוקים, לא מסונכרנים ובעיקר – לא מתפקדים.
  • כימיה אישית – תרצו או לא, עם השותף שלכם למיזם אתם צפויים לבלות המון שעות. כמה המון? יותר משתבלו עם בן או בת הזוג. ולכן, חשוב מאד שהשותף שלכם לא יהיה רק איש מקצוע מנוסה שאתם מעריכים, אלא גם אדם שנעים לכם להיות בחברתו. העריכו והעדיפו שותף שניחן בתקשורת טובה, ביכולת להקשיב ולהכיל, אדם שמבין את "שפתכם" – במילים ובשתיקות, ובעיקר – אדם שרואה בכם שותף ראוי לדרך.

לסיכום, טיפ הזהב אליכם לפני שאתם מתחילים את החיפושים אחר השותף למיזם: אל תחפשו שותף מושלם, אלא שותף שישלים אתכם ויוכיח את הטענה כי "שניים חזקים יותר מאחד".

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן