בצל המודעות העצמית – מפתח 1 לניהול קריירה מוצלחת.

בצל המודעות העצמית – מפתח 1 לניהול קריירה מוצלחת.
הסמליות המאפיינת את כל אחד מהחגים מאפשרת לנו להתבונן. להתבונן פנימה ולקלף עוד קליפה.
כן, אני מניחה שלחלקכם.ן עוברת המחשבה: "רוחני מידי בשבילי- הבנתי, לא מתחבר.ת." היד מונחת על העכבר בכדי לדלג לדף הבא, ולי, לי יש לי רק שאלה!

מתי לאחרונה התבוננת פנימה?

אחד מ- 5 המפתחות להצלחה בקריירה ובחיים בכלל הוא: מודעות והכרה עצמית.
חנוכה הוא החיפוש אחר ניצוץ האור שבפנים.  
חנוכה שבלב, הוא תהליך שמלווה במאבק פנימי שמתחולל בין הטבע הארצי, האגואיסטי, לבין הרצונות ששואפים להתעלות מעל לטבע זה. זוהי המלחמה האמיתית שמסמל חג החנוכה – מלחמת המכבים ביוונים. חג חנוכה מסמל את ניצחון הפנימיות על החיצוניות, את ניצחון העיקר על הטפל, ניצחון שנושא עימו חיים נצחיים, מלאי משמעות ותוכן.

בחירת ערכים ומדדים נכונים משפרת את איכות החיים.
אם אושר הוא תהליך מתמשך של פתרון בעיות, אז אושר אמיתי מגיע רק כאשר מוצאים את הבעיות "הנכונות", כלומר אלו שבאמת רוצים (ונהנים) לעבוד עליהן.

מארק מנסון, מחבר הספר "חכמת האדישות"  מספר שבצעירותו חלם להיות כוכב רוק. במשך שנים הוא פנטז על זה, כשבכל פעם היה תירוץ אחר שעיכב אותו – קודם הוא היה צריך לסיים את הלימודים, אחר כך לחסוך כסף כדי לקנות את הציוד, וכן הלאה וכן הלאה.
לבסוף, כלום לא באמת קרה. זה אומנם לקח לו זמן, אבל מנסון הבין בסוף שהוא פשוט לא באמת רצה את זה. הוא מאוד רצה את התוצאה הסופית – לעמוד על הבמה, להרוויח הרבה כסף, לקבל אהבה מהמעריצים – אבל הוא לא רצה לעשות את הדרך לשם. עד כדי כך הוא לא רצה לעשות את הדרך לשם, שהוא אפילו לא ניסה מספיק כדי שיוכל להגיד לעצמו שהוא נכשל.

כולם רוצים חיים קלים ומאושרים, עם בן או בת זוג אוהבים, כסף בחשבון בנק וחברים טובים. השאלה החשובה יותר היא, מהו הדבר שבשבילו תהיו מוכנים.ות לעבור את הדרך? מהו הדבר שתהיו מוכנים.ות להיאבק בשביל להשיג אותו ולפתור את הבעיות השונות שיתלוו אליו?
בסופו של דבר, מה שקובע את סוג ואופי הבעיות בחיים, (ובהינתן שאושר הוא תהליך של פתרון בעיות אז גם את איכות החיים) – הם הערכים שחשובים לכם.ן והמדדים שעל פיהם תקבעו אם נכשלתם או הצלחתם.
אם הערך החשוב לך ביותר הוא הנאה, כנראה שתעדיף.י לראות עוד סרט בנטפליקס מאשר להתחיל ללמוד עיצוב גרפי, אפילו שבטווח הארוך, דווקא פתיחה של עסק לעיצוב גרפי תביא לך הרבה יותר סיפוק והנאה.

כשרוצים לשנות את צורת ההסתכלות על בעיות בחיים, צריך לשנות קודם את הערכים שנמצאים בראש סדר העדיפויות, ואת מדדי ההצלחה והכישלון של אותם ערכים. זו הסיבה שחשוב להגדיר "ערכים טובים", ומנסון מציע שלוש תכונות הכרחיות לאותם הערכים הטובים:

  1. מעוגנים במציאות.
  2. תורמים ובונים מבחינה חברתית.
  3. מיידים ונשלטים.

עזרה לזולת למשל הוא ערך טוב מכיוון שהוא  בר-יישום, מידי וחד משמעית תורם ובונה מבחינה חברתית. מנגד, ערך כמו הצלחה חומרית, כשהמדד שלו הוא "להיות הכי עשיר מבין החברים", הוא לא ערך טוב. "להיות הכי עשיר מבין החברים" הוא ערך שלא ניתן לשלוט בו, כי הוא תלוי בכמה עשירים יהיו החברים. הוא בטוח לא תורם ובונה מבחינה חברתית, והוא לא מעוגן במציאות – כי בפועל מי יודע האם החברים באמת עשירים או לא עשירים כמו שהם מספרים.

כדי להבין טוב יותר את הערכים והמדדים שלך, מנסון מציע טכניקה של בחינה עצמית. זה לא פשוט, זה דורש כנות ומאמץ, אבל בסוף זה משתלם.
הטכניקה נקראת "בצל המודעות העצמית ("The Self-Awareness Onion")״ וכוללת 3 שכבות:

  1. להבין את איך דברים גורמים לך להרגיש, ומתי "כשזה קורה אני שמח.ה", "אחרי אירועים כאלה אני מאושר.ת," "דברים כמו זה עושים אותי מדוכא.ת".
  2. להבין למה דברים מסוימים גורמים לך להרגיש רגשות מסוימים – האם זה כי את.ה כועס.ת? האם זה כי את.ה מרגיש.ה לא מספיק מוכשר? אולי כי זה גורם לך להרגיש אהוב.ה ומוערך.ת?
  3. להבין כיצד נמדדים אצלך הצלחה וכישלון – למה זו הייתה הצלחה בעיניי? למה אני מרגיש.ה שנכשלתי? על פי מה אני מגדיר.ה את מה שקרה כהצלחה או כישלון?

אז האירו, הדליקו נרות חנוכה רבים
על הניסים ועל הנפלאות
אשר נחולל עוד מבפנים…

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן