איך תדעו שהגיע הזמן לגייס במקומכם מנכ"ל

בעלי חברות שהם גם מנכ"לים בפועל, המאמר הזה במיוחד עבורכם:
אין ספק שאחת השאלות המוכרות בעולם העסקים, בהם הבעלים הם גם המנכ"לים בפועל, היא האם עליכם להמשיך ולנהל את העסק שהקמתם. הרי הקמתם עסק במטרה גם לנהל אותו לא? או שלצורך צמיחתה של החברה עדיף למנות הנהלה חיצונית?

תקרת הזכוכית האישית שלכם קרובה מידי והחלו להתגלות לא מעט סדקים – הגיע הזמן להחליף.

כשההנהלה שלכם מורכבות מאנשים וותיקים מאוד ומאותו ענף, שהעסק בצמיחה והגיע הזמן להתאים את האסטרטגיה והביצוע לצמיחה המתרחשת, כשהעסק תקוע ועייף אולי כדאי פשוט לעשות מעשה?

לבעלים של חברות שהם גם המנכ"לים בפועל יש סוג של "פיצולי אישיות" שבאים לידי ביטוי בכך שלרוב, באמצע השבוע הם חושבים כמנכ"לים ואילו שמגיע סוף שבוע בו הם פנויים יותר, הם חושבים אחרת – כבעלים.

אנחנו יודעים שהקמתם את החברה מתוך מקום אותנטי ואמיתי, מתוך חשיבה לטוח הארוך, מתוך אסטרטגיה ניהולית חזקה, אבל זה הבייבי שלכם – ולכן לא תמיד הפעולות שלכם ישבו נכון לצרכים של החברה עצמה, לא חושבים ככה?

בדרך כלל הסתירה הזאת של חבישת שני כובעים יוצרת אתגרים שמכרסמים בעקביות ביציבות החברה, בשווי השוק שלה ובשרידותה. החברות המצליחות הן אלו שהשכילו לפתור סתירה זו.

כשאתם, כבעלים, מסתכלים על התוצאות העסקיות של השנה הנוכחית ומרגישים בתוככם שזו לא הייתה איזו שנת פריצה, התקציב והיעדים לא מתממשים, משהו לא עובד – אתם מבינים שמשהו צריך להיעשות אחרת, שמשהו צריך לקרות.

אז מה אומרים הכובעים?

כובע המנכ"ל

המנכ"ל בדרך כלל מושך אליו את רוב פעילויות החברה, וכל האחריות על כתפיו והוא תמיד עמוס.

כדי להשתחרר מעט מהלחץ, לרוב, הוא יבנה בחברה מסגרות, נהלים, מתווי חשיבה ורוטינות עבודה, אך בעצם בכך הוא עוצר את כל הצמיחה של החברה וההישרדות של החברה נשארת תלויה בשוק ובמתחרים.

עבור המנכ"ל זו משימה כמעט בלתי אפשרית להסתכל קדימה ולתכנן את ה-3-5 השנים הבאות, לבנות תקציב אשר מבוסס על ראיה אסטרטגית, כשכל האנרגיה המחשבתית שלו מרוכזת בפעילות השוטפת לטווח הקצר, ואין לו את הזמן הנדרש כדי לעצב אסטרטגיה שתוביל את החברה להצלחה בעתיד.

למעשה, בלי להתכוון, רק מכורח הנסיבות, המנכ"ל מוצא עצמו בסיטואציה שאינה רצויה עבורו, שמשאירה את החברה במקומה.

כובע הבעלים

הבעלים מסתכל על ההשקעה שלו בחברה לטווח ארוך. הוא מבקש לעצמו נכס מתפתח ומניב לשנים רבות – כדי להשיג את מטרותיו הבעלים משקיע בחשיבה לטווח ארוך – חשיבה אסטרטגית.

ולכן – כשאתם גם הבעלים וגם המנכ״ל מה קורה בפועל?

מהמנכ״ל נדרש להשיג את היעדים השוטפים, לפתח את החברה לטווח ארוך.

וכדי להצליח לטווח ארוך הבעלים רוצה שהמנכ"ל יציג בפניו מספר אפשרויות לצמיחה עתידית והחלטות מושכלות באיזו אפשרות לבחור.

לרוב, הבעלים יבין את המצב ויראה נקודות אחרות למנכ״ל יחד הם יוכלו לעלות גבוה יותר.

בכובע של הבעלים, בניגוד לכובע של המנכ"ל, אמור להיות זמן לחשיבה אסטרטגית מנוטרלת מהלחץ השוטף – כך שבאמת הראש פנוי למחשבה על הארגון בשנים הבאות.

התפקידים והנסיבות, לרוב, יכתיבו לבעלים ולמנכ"ל את "מגרש המשחקים" שלהם.

אם אתה מרגיש שיש לך שני כובעים – וכבעלים אתה מנוטרל מהשוטף ורוצה להתרכז בחשיבה אסטרטגית ובתור המנכ"ל אתה צריך לחשוב על השוטף ואינך יכול לחשוב אסטרטגית – הגיע הזמן לשינוי.

בחברות בהן הבעלים הוא גם המנכ"ל, הבעלים נמצא בסיטואציה בלתי אפשרית שממלכדת אותו ואת החברה. כדי להשיג יעדים אסטרטגיים של צמיחה, לפתח קטגוריות שוק חדשות לצרכן שכל פעם מתחדש, צריך זמן בכדי לתרגל ולהיות מחוץ לקופסה.

לסיכום:

במידה ואתה בעלים וממנכ"ל את החברה שלך ומרגיש שהדברים הכתובים כאן נוגעים בך, כנראה שהגיע הזמן לעשות מעשה וללמוד לשחרר. יש משהו בהאצלת סמכויות, ביכולת לשחרר שיכול להעיף את החברה למקום גבוה יותר – אין ספק שהחברה היא שלך ואתה הבעלים – אך צריך לדעת לצאת מהקופסה, לשחרר, להרחיק את תקרת הזכוכית והיכולת למנות מנכ״ל במקומך יכול להוות פלוס אדיר עבורך ועבור החברה שלך.

ואתם לא צריכים לעשות זאת לבד – צריכים יעוץ? בשביל זה אני כאן. קרן סדרינס – סוכנות לייצוג מנהלים.

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן