איך להתייחס לעובדים

זווית העובדת – אלינור לוגסי

אני מאמינה שאם אתם בתפקידי מפתח הרי שאתם מנהלים לא מעט עובדים תחתיכם. יש לכם אחריות, יש לכם הרבה על הראש ובנוסף יש לא מעט עובדים שדורשים תשומת לב, שאתם לא לגמרי מבינים למה הם צריכים את זה… אתם משלמים משכורת, מביאים תנאים, מתנות לחגים, חופשים וכל מה שרשום בחוק. אממה – למרות שאנחנו לא עובדים בחינם, עדיין יש לנו רגשות ועדיין העבודה עבורנו זה לא רק לבוא, להחתים כרטיס, לעשות את המשימות שלנו (בצורה הטובה ביותר) וללכת הביתה. אה, ואיזה כייף – מקבלים משכורת כל העשירי לחודש.

לא – יש הרבה מעבר. כדי להרגיש שייך, כדי להרגיש חלק, כדי באמת להביא את המקסימום שלנו למקום העבודה אנחנו גם צריכים להרגיש קשר לבוסים שלנו, ולא רק לצוות שלנו (אלא אם אנחנו מתלוננים על המנהלים, וכן זה קורה הרבה).

עבודה, זה בית לכל דבר. אנחנו באים בבוקר, נשארים עד אחרי הצוהריים, ובעיקרון נמצאים רוב זמן הערות שלנו בעבודה. כי עם הפקקים בארץ, עד שמגיעים הביתה כבר ארוחת ערב. אז המינימום זה לחזור בתחושה טובה, בתחושת מיצוי, בתחושה שבאמת עשינו את הטוב ביותר לארגון שלנו, וזה מתחיל מיחס.

אני יודעת בתור עובדת, שמה שחשוב לי יותר מכסף הוא יחס – שהבוס ידע לדבר ולא לצעוק, שהבוס שלי ידע לנהל שיחה הגיונית, ששני הצדדים יקשיבו ויביעו את דעתם. שהבוס שלי ידע לפרגן אם צריך ולא רק ל״תת על הראש״ אם עושים משהו לא טוב או לא נכון. בחיים שלנו, כולנו, נלמד מטעויות. כן, גם אתם מנכ״לים וסמנכ״לים, לא הגעתם לאן שהגעתם בצעד אחד, עברתם, עשיתם טעויות, ניסיתם מחדש ועוד…

כנ״ל אנחנו בתור עובדים, אם הבוס שלי אוהב רק לצעוק, לא אומר שלום, ורק דורש – סביר להניח שאני אהיה העובדת עם הראש הכי קטן שיש. במיוחד אם הבוס מבקש להגדיל ראש אבל הוא בעצמו אינו עושה זאת. דבר נוסף – אם אני אקבל על הראש כל פעם שעשיתי טעות, הרי שאפחד לזוז מטר מהמקום הבטוח שלי, כדי לא לקבל צעקות. מהר מאוד זה יהפוך למרמור, ומשם הדרך הביתה מאוד קרובה.

אל תשכחו שהצעירים של היום, שנותנים במה לתחושות הפנימיות, הרבה יותר מהחיצוניות (כסף) לא יישארו במקום שלא טוב להם בו. אפילו לפי הסטטיסטיקה – היום קצב התחלופה של מקומות העבודה רבה יותר מהעבר… זה כי יש לנו הרבה יותר על מה לעמוד, ואנחנו לא נקבל יחס או שכר או תנאים אשר לא מתאימים לנו.

טיפים מיוחדים מהעובד למנהל:

  1. נאה דורש נאה מקיים – כן אתם מכירים את המשפט הזה, אבל עדיין זה צריך להיות רשום בענק כדי שאף פעם לא נשכח את זה. אתם אלה שמהווים דוגמה – לא תעשו אל תדרשו מהעובדים שלכם נקודה. ואם אתם חושבים שאתם לא כאלה, תעשו חישוב מסלול מחדש, זה כמו אוטומט אצלנו. לרוב, מנהלים חושבים שמשהו צריך להיעשות בדרך מסוימת, אבל הם לא יפעלו ככה, כי הם המנהלים. שמעתי לא מעט תשובות כאלו, של ״אני מנהל אני לא צריך לעשות את זה. אני אומר לך לעשות את זה.״ אמרו לי את זה בפנים, ואני לא מדברת על משימות, אלא על דרך ארץ, על ניהול הגיוני, על בקשות וכדומה…
  2. כבוד – אחד הדברים הכי חשובים למנהלים זה שיכבדו אותם ואת מעמדם, ואין ספק שאתם צודקים. גם עובדים רוצים את זה – אין מה לעשות, מגיע לנו כבוד. בלי העובדים ה״זוטרים״ רוב הסיכויים שהארגון לא היה קיים, אז תחשבו על זה. את ה״עבודה השחורה״ אותם עובדים זוטרים עושים. תכבדו אותם, את העשייה שלהם.
  3. תקשורת פתוחה – מה שלמדתי במהלך 33 שנות חיי, שתקשורת זה הדבר הכי חשוב שיש. תקשורת נכונה פותרת כל כך הרבה בעיות שנגרמו, אך ורק בגלל קצר בתקשורת. וזה קשור לעולם העסקי כמו האישי. תקשורת נכונה בנויה מהקשבה נקייה – נקייה זה אומר שאין הפרעות של הרציונל שלכם בתור מנהלים. ואתם מנסים להבין את מה שעומד מאחורי המילים, ולמה העובד שלכם מרגיש ככה. ודיבור נכון. דיבור נכון זאת מלחמה בפני עצמה, כי אתם צריכים להכיר את העובדים שלהם, וכן, לייצר עם כול אחד את השפה הנכונה לו. נכון שזה נשמע כמו עבודה קשה, אבל אתם לא מבינים כמה קל יהיה לכם לאחר מכן. שהעובדים ידעו שיש להם על מי לסמוך, הם יעניקו לכם גם את הירח.
  4. תלמדו את העובדים שלכם – זה ממש חשוב. ממש ממש חשוב. מעבר לעובד, יש לו אופי, יש לו חיים, יש לי תחומי עניין. תבינו מה מעניין אותם, מה חשוב להם. מה עם רוצים, ומה השאיפות שלהם. אתם לא מבינים כמה זה יתרום – וכן, תשתפו את החיים שלכם, תספרו גם. הדיסטנס הזה לא מועיל. עובד שיש לו כבוד יכבד אתכם בתור הבוסים – אין צורך לשמור על דיסטנס כמו בצבא. אפשר לנהל את זה נכון. אתם לא מבינים כמה זה מקרב ומועיל לכל הארגון.

לסיכום,
העובדים שלכם הם בני אדם, והם מבלים את מרבית זמנם למען הארגון שלכם, למען האידיאל שלכם, וכן, תוך פיתוח עצמי שלהם. זה בסדר לגמרי. אבל כדי ליצור אווירה טובה, כדי ליצור מקום שבו העובדים מחויכים – עליכם להתחיל בצעד.

שלכם, אלינור.

ניוזלטר

הירשמו וקבלו את המגזין החודשי שלנו ועדכונים על מה שקורה בעולם הניהול

דילוג לתוכן